ارزش هفتگی بازار 49.7 هزار میلیارد ریالی شد/ نفت ستاره خلیج فارس فروشنده برتر هفته
مجموع ارزش ریالی معاملات ثبت شده در این بازار طی هفته اخیر منتهی به روز چهارشنبه یازدهم مهر ماه به 49 هزار و 714 میلیارد ریال رسید.

به گزارش اکواقتصاد به نقل از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، این رقم مربوط به فروش گواهی ظرفیت، فروش برق و معامله حامل‌های انرژی در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران بود. 66 درصد از کل ارزش این بازار مربوط به فروش حامل‌های انرژی در رینگ صادراتی بازار فیزیکی بود.

در دومین هفته از مهر ماه بورس انرژی برای نخستین مرتبه، محصول یک شرکت دانش‌بنیان را عرضه کرد. به این ترتیب دی‌اکسید کربن توسط شرکت کربن بارد که شرکتی دانش‌بنیان است؛ عرضه شد. این اولین معامله کربن در بازار سرمایه کشور بود.

ثبت ارزش 14.3 هزار میلیارد ریالی در رینگ داخلی

در دومین هفته از مهر ماه بالغ بر 55 هزار و 834 تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت و ارزشی بالغ بر 14 هزار و 382 میلیارد ریال را رقم زد. شرکت پالایش نفت اصفهان در این هفته موفق به فروش 6 هزار تن آیزوریسایکل در قیمت پایه شد و با ثبت ارزشی معادل 162 میلیارد ریال فروشنده برتر هفته به لحاظ حجم و ارزش فروش شد. همچنین شرکت پالایش نفت امام خمینی در این هفته با فروش ۶ هزار تن سی‌او‌سی با رقابت قیمتی ۳۹ درصدی نسبت به قیمت پایه و ارزش‌آفرینی معادل 127 میلیارد ریال، فروشنده دوم رینگ داخلی به لحاظ حجم فروش محصول شد.

فروش 122 هزار تن محصول در رینگ بین‌الملل فرآورده‌های هیدروکربوری

بررسی داده‌های رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در هفته اخیر منتهی به روز چهارشنبه یازدهم مهر ماه از معامله 122 هزار و 785 تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی و ثبت ارزش ریالی بالغ بر 33 هزار و 13 میلیارد ریال در این بازار حکایت دارد. شرکت نفت ستاره خلیج فارس در این هفته با فروش ۳۵ هزار تن نفتای کامل و 30 هزار تن نفتای سبک در صدر فروشندگان برتر هفته در رینگ بین‌الملل به لحاظ حجم و ارزش معاملات قرار گرفت. نفتای کامل در این هفته با قیمت پایه منفی ۴۰ پریمیوم دلار به ازای هر تن عرضه شد؛ کل محصول عرضه شده در نرخ پایه به فروش رفت و این معامله مجموع ارزشی برابر ۹ هزار و ۸۹۳ میلیارد ریال را رقم زد. همچنین نفت ستاره خلیج فارس در این هفته ۳۰ هزار تن نفتای سبک را با قیمت پایه‌ای برابر منفی ۴۰ پریمیوم دلار به ازای هر تن عرضه کرد که در همین قیمت معامله شد و داشت و این معامله مجموع ارزش ریالی برابر ۸ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال را رقم زد.

شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم در رتبه بعدی فروشنده برتر هفته قرار گرفت، این شرکت بالغ بر ۱۴۴ هزار بشکه برش سبک معادل ۱۶ هزار و ۶۳۴ تن از این محصول را با قیمت پایه‌ای برابر منفی ۹.۲ پریمیوم دلار به ازای هر بشکه عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی معادل حجم عرضه به ثبت رسید و کل محصول عرضه شده در قیمت پایه به فروش رفت و مجموع ارزشی برابر ۴ هزار و ۴۶۳ میلیارد ریال را رقم زد.

فروش 1.8 میلیارد کیلووات ساعت برق در بازه هفتگی

طی دومین هفته از مهر ماه بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیون کیلووات ساعت برق در بازار برق بورس انرژی ایران به فروش رفت و این معاملات ارزشی بالغ بر 2 هزار و 143 میلیارد ریال را رقم زد. عمده فروش برق از بازار برق بورس انرژی ایران در هفته اخیر مربوط به معاملات عرضه سلف برق توسط نیروگاه‌های حرارتی در تابلو برق سلف بورس انرژی بود؛ در این بازه هفتگی بالغ بر یک میلیارد و 797 میلیون کیلووات ساعت برق سلف در این تابلو از سوی شرکت‌های توزیع پراکنده برق خریداری شد و این معاملات ارزشی بالغ بر 2 میلیارد و 43 میلیون ریال را رقم زد.

این در حالی بود که فروش یک میلیون 344 هزار کیلووات ساعت برق فیزیکی ارزشی بالغ بر یک میلیارد و 545 میلیون ریال را به همراه داشت. همچنین نیروگاه‌های تجدیدپذیر در این هفته بالغ بر 3 میلیون و 565 هزار کیلووات ساعت را با مجموع ارزشی بالغ بر 100 میلیارد و 435 میلیون ریال به فروش رساندند.  

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در روز شنبه چهاردهم فروردین ماه میزبان چند عرضه در رینگ داخلی و بین‌المللی خواهد بود. از مهم‌ترین عرضه‌ها در رینگ داخلی می‌توان به برنامه عرضه هزار تن حلال 502 شرکت پتروشیمی بیستون و عرضه 600 هزار لیتر حلال 402 شرکت پالایش نفت تبریز اشاره کرد.

رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی نیز در روز اول هفته میزبان عرضه 5 هزار تن رافینت شرکت پتروشیمی بیستون و همچنین 10 هزار متر مکعب حلال 402 خواهد بود. 

0 نظر:

نظر بدهید