به گزارش اکو اقتصاد، مسعود پزشکیان رئیسجمهور پیشازظهر امروز دوشنبه در اولین جلسه «شورایعالی آموزش و پرورش» در دولت چهاردهم، با بیان اینکه "عمیقاً معتقدم اگر نظام تعلیم و تربیت کشور اصلاح و عدالت آموزشی برقرار نشود، مملکت درست نخواهد شد."، تصریح کرد: متأسفانه آموزش و پرورش تا کنون آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است و اقدامات انجامشده در زمینه تأمین نیازمندیها و ارتقای کمّی و کیفی آن نیز، علاوه بر ناکافی بودن، عمدتاً متوجه بخش سختافزاری است و بخش نرمافزاری، نیروی انسانی، محتوا و روشهای آموزشی بهشدت مورد غفلت قرار گرفته است.
وی تلاشهایی را که امروز برای اصلاح برخی مشکلات فرهنگی و اجتماعی با روشهای سختافزاری صورت میگیرد، نتیجه همین غفلت برشمرد و افزود: گام اول در جبران این غفلت اصلاح و ارتقای زیرساختهای آموزشی کشور بهخصوص در روشهای آموزشی است. مسائلی نظیر کمبود مدارس از جمله مشکلاتی است که با همافزایی ظرفیتهای مردمی و اصلاح روابط بینبخشی در بخشهای دولتی و حاکمیتی راحتتر میتوان آنها را رفع کرد، اما مسئله اصلی اصلاح و ارتقای روشهای تعلیم و تربیت است.
رئیسجمهور با تأکید بر ضرورت تهیه یک گزارش دقیق از وضعیت فعلی آموزش و پرورش در همه ابعاد سختافزاری و نرمافزاری، به تشریح نمونههایی از روشهای بهروز و مؤثر آموزشی در دنیا پرداخت و اظهار داشت: صرف ایستادن معلم پای تخته و درس دادن به دانشآموزان، روشی است که امروز دیگر جوابگو نیست و باید با بهکارگیری روشهایی که دانشآموزان را در فرآیند فراگیری دخیل میکند، علاوه بر آموزش دانش، مهارتهای کارگروهی، احساس مسئولیت و حل مسئله، تهیه و ارائه گزارش، غلبه بر موانع و مشکلات، سازمان دادن ظرفیتهای گروه برای حل مسئله و رقابت در فراگیری و ارائه آموزشها را نیز به دانشآموزان یاد داد.
پزشکیان همچنین بر ضرورت و اهمیت بهکارگیری دستاوردهای نوین ارتباطی و آموزشی، از تجهیزات آموزشی و ارتباطی گرفته تا هوش مصنوعی در ارتقای محتوا و روشهای آموزشی تأکید کرد و گفت: اینکه صرفاً و البته مدام، نوجوانان و جوانان را از دست گرفتن گوشی تلفن همراه و نظایر آن منع کنیم، قطعاً رافع مشکل نیست و باید با روشهای ایجابی، بخش تکمیلی آموزش در مدارس را در همین ابزارهای نوین ارتباطی طراحی و اجرا کنیم تا دانشآموز و حتی دانشجو، بخش آموزش در خارج از مدرسه را نیز به این شکل انجام دهد.
وی با ابراز اینکه بهکارگیری ابزارهای نوین ارتباطی و آموزشی میتواند به اجرای عدالت آموزشی در سراسر کشور کمک کند، دلیل عدماجرای مطلوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را فقدان مکانیسم آموزش متناسب با اهداف این سند دانست و خاطرنشان کرد: باید روش اجرای بخشهای مختلف این سند با کمک کارشناسان بهشکل دقیق تدوین شود و میان دستگاههای مختلف مسئول اجرای تکالیف این سند، همدلی و همافزایی ایجاد شود.
رئیسجمهور در ادامه با تذکر اینکه "امروز نظام آموزشی کشور نخبه پرورش میدهد، اما این جوانان نخبه انگیزه و علاقهای برای ماندن در کشور و ساختن ایران ندارند و البته بستر مناسبی نیز برای حفظ آنها وجود ندارد."، گفت: بخش قابلتوجهی از این مسئله ناشی از نوع رفتار ما در ساختار اداره کشور است؛ فرزندان ایران آنچه را از ما میبینند میآموزند، نه آنچه میشنوند، باید بهشکل جدی به این مسئله توجه کنیم و آن را اساس اقدامات خود برای اصلاح نظام تربیتی و آموزشی کشور قرار دهیم تا بتوانیم نسلی تربیت کنیم که احساسش این باشد که این مملکت مال آنهاست و خودشان باید آن را آباد کنند.
ضرورت توجه جدی به مراکز تربیت معلم برای ارتقای توانمندیهای معلمان، ایفای نقش هماهنگکننده و کمک به اصلاح روابط بینبخشی برای اصلاح و ارتقای نظام آموزشی از سوی شورایعالی آموزش و پرورش و ضرورت رسیدن به یک نگاه و تعریف مشترک درباره چگونگی ارتقای بخشهای سختافزاری و نرمافزاری تعلیم و تربیت در این شورا و تسرّی آن به دستگاههای مسئول از دیگر نکات مطرحشده از سوی رئیس جمهور در این جلسه بود.
در ابتدای جلسه نیز پس از ارائه گزارش وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورایعالی آموزش و پرورش به ارائه دیدگاهها و نظرات خود درباره راهکارهای اجرای سند تحول و نیز اصلاح و ارتقای کمّی و کیفی نظام آموزشی کشور پرداختند.
اجرای عدالت آموزشی بهعنوان اصلیترین گام در اقامه عدالت در کشور، ضرورت توجه جدی به ارتقا و بهروز کردن آموزش در مراکز تربیت معلم، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نگاه به صرف منابع در آموزش و پرورش بهعنوان یک سرمایهگذاری بلندمدت، ضرورت بهرهگیری از فناوریها و ابزارهای نوین در ارتقای آموزش، توجه به سطوح مؤثر اجتماعی و خارج از حیطه اختیار و عمل وزارت آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت بهخصوص با فراگیر شدن ابزارهای نوین ارتباطی و تصمیمگیری قاطع برای رفع کسری بودجه همیشگی آموزش و پرورش از جمله مباحث مطرحشده از سوی اعضای شورایعالی آموزش و پرورش در این جلسه بود.