رئیس جمهور باند شرقی منطقه ۲ آزادراه تهران ـ شمال را افتتاح کرد
باند شرقی منطقه دو آزادراه تهران - شمال صبح امروز دوشنبه با حضور رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.

به گزارش اکو اقتصاد، مراسم افتتاح رسمی باند شرقی منطقه دو آزادراه تهران - شمال امروز با حضور مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان برگزار شد.

باند شرقی منطقه دو آزادراه تهران - شمال به طول 15.5 کیلومتر، از محدوده دوآب شهرستانک تا دهانه جنوبی تونل البرز امتداد یافته و مشتمل بر 16 رشته تونل و گالری به طول 11.7 کیلومتر و 12 دستگاه پل به طول 1.35 کیلومتر است که در مجموع 75 درصد از کل مسیر را تشکیل می‌دهد.

 

باند شرقی منطقه دو آزادراه تهران - شمال با انجام اقداماتی از جمله داکت بانک تأسیسات و پیاده‌رو به طول 28 کیلومتر، نصب 78 کیلومتر سینی کابل و ساپورت، 350 کیلومتر کابل‌کشی و 12 کیلومتر لوله آتش‌نشانی از لحاظ فنی و اجرایی از پروژه‌های شاخص عمرانی کشور به شمار می‌رود.

از دیگر امکانات این مسیر می‌توان به نصب 155 دستگاه دوربین نظارت تصویری و حفاظتی، 80 دستگاه جت فن تهویه هوا، 6800 دستگاه پروژکتور تونلی و پیاده‌سازی کامل سامانه‌های روشنایی، تهویه، اطلاع‌رسانی و مرکز کنترل و نظارت تصویری اشاره کرد.

بر اساس مطالعات انجام شده با بهره‌برداری از این باند، سرعت سیر وسایل نقلیه به 70 کیلومتر در ساعت خواهد رسید و سالانه حدود 7.5 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

پروژه ساخت باند شرقی منطقه دو آزادراه تهران - شمال علاوه بر نقش مهم در کاهش زمان سفر، کاهش تصادفات جاده‌ای و استهلاک خودروها و زمینه اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از 2500 نفر را نیز فراهم کرده است.

بام ایران؛ تاج تهران، کهن سلسله‌جنبانِ البرز! نه تنها در هیبتِ خویش، که شکوهی دیگر در آغوشِ اراده‌ آهنینِ ملت، خواهد یافت. بهره‌برداری از باند شرقی منطقه دوم آزادراه تهران–شمال، فصلی درخشان در دفتر نبردِ بی‌امانِ خرد و طبیعت است؛ نبردی که پیروزیِ آن، نه ویرانیِ کوه، بلکه آمیختنِ هنرِ مهندسی با عظمتِ خلقت است.

 

صرفه‌جویی سالانه 7.5 میلیون لیتر سوخت با بهره‎برداری از قطعه‌ جدید این آزادراه، نویدی برای هوایی پاک‌تر و زمینی سبزتر است.

آزادراهی که کلنگ ساخت آن چند دهه پیش بر زمین نشست؛ همواره نمادی از اقتدار مهندسی ایرانی و تجلی «عزم و وفاق ملی» در مسیر شکوفایی کشور بوده و هست‌. این شاهراهِ حیات، با 12 پل سترگ که چون پهلوانان اساطیری بر فراز دره‌ها ایستاده‌اند و 16 رشته تونل عظیم که چونان دلیرانی، سینه‌ صخره‌ها را شکافته‌اند، نه یک مسیر، که حماسه‌ای از جنسِ فولاد و بتن است. شریانی حیاتی که تپشِ قلبِ توسعه کشور و پیوندِ مستحکم‌ شمال و جنوبِ این مرز و بوم را به نمایش در می‌آورد. 

حلقه‌ای کلیدی در شبکه راهگذرهای آزادراهی کشور که اتصال پایتخت به شمال و از آنجا به بنادر و مسیرهای حمل و نقلی دیگر را ممکن می‌سازد. هر قطعه از این مسیر، روایتگرِ عزمی راسخ است؛ روایتی از آنانکه که با نامِ ایران کوشیدند و برای ایران ساختند. از نهادهای مختلف گرفته تا پیمانکارانی که برنامه‌ریزی و مهندسی فنی این ابر پروژه و اجرا و بهره‌برداری از آن را برعهده داشتند. 

 

ارتقای ایمنی سفرها با کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای، کوتاه شدن زمان سفر و کاهش استهلاک خودرو شهروندان؛ ارزشمندترین هدیه به زندگی‌های در حرکت است. تحفه‌ای که حاصل تلاش در سالیان متمادی، یادگار اراده جمعی و مظهرِ خودباوری است؛ اثباتِ این حقیقت که ملت ایران، قله‌های بلندِ پیشرفت و عمران را یک‌به‌یک درمی‌نوردد.

تکمیل مرحله به مرحله این آزادراه بر تارَک البرز پیام روشنی دارد؛ اینکه ایران در مسیر ساخت و توسعه است، ایران می‌ماند، و ایران خواهد درخشید. با پایان یافتن ساخت این آزادراه؛ آرزویی دیرینه جامه حقیقت خواهد پوشید؛ آرزویی که دیگر محال نیست.

 

0 نظر:

نظر بدهید