وضعیت تخلیه، بارگیری و خروج کالا از بنادر کشور «مطلوب» است/ ۱۰۴ فروند شناور تحت پرچم ایران در دریای خزر فعالیت می کنند/ ترانزیت ۱۴ میلیون تن بار از مسیر بنادر کشور طی سال ۱۴۰۳
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه وضعیت تخلیه، بارگیری و خروج کالا از بنادر کشور مطلوب است و نُرم خوبی را نشان می‌دهد، گفت: جمعا بالغ بر ۵۰۰ فروند شناور در دریای خزر تردد می‌کنند که از این تعداد ۱۰۴ فروند شناور، تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران فعال هستند.

به گزارش اکو اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، سعید رسولی در نهمین نمایشگاه و کنفرانس حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی کشور در راستای سیاست‌های وزارت راه‌ و شهرسازی تمام تلاش خود را به کار بسته است تا از ظرفیت‌های موجود به نحو مطلوب بهره‌برداری کند، اظهار کرد: بر اساس احکام و تکالیف برنامه هفتم توسعه در مسیر توسعه دریامحور، در تلاش هستیم ظرفیت‌های جدیدی برای کشور فراهم کنیم و از نعمت ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، دسترسی به آب‌های آزاد، قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب به بهترین شکل بهره‌مند شویم و پویایی اقتصاد ایران را رقم بزنیم.

موجودی کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) ۴ میلیون تن است 
 
وی درباره وضعیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر امام خمینی (ره)، اعلام کرد: با توجه به اینکه مجتمع بندری امام خمینی (ره) هاب غلات است، هم اکنون ۲۰ فروند کشتی در لنگرگاه قرار دارند و ۱۰ فروند نیز در اسکله در حال تخلیه و بارگیری هستند که نرم طبیعی این بندر است و طی روزهای گذشته، وزیر محترم جهاد کشاورزی از بندر امام خمینی (ره) و همچنین روند ورود و تخلیه کالاهای اساسی، بازدید کردند.
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه خوشبختانه موجودی کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) نزدیک به ۴ میلیون تن است، گفت: اینکه کشتی‌هایی در لنگرگاه هستند و مسئله ارزی دارند، موضوعی عادی است؛ صرفا موضوع تامین ارز نیست و با مسائل مختلفی از جمله ثبت سفارش و اخذ سایر مجوزها مواجه هستند و این موضوع تقریبا همیشه وجود داشته و دارد و با توجه به هماهنگی‌های خوبی که در دولت صورت گرفته، ‌مشکلات فعالان این حوزه حدودی حل شده است و روال عادی را در همه بنادر به ویژه بندر امام خمینی (ره) در خصوص کالاهای اساسی، شاهد هستیم.  
 
نٌرم تخلیه، بارگیری و خروج کالا از بنادر کشور، خوب است
 
رسولی تاکید کرد: نٌرم تخلیه، بارگیری و خروج کالا از بنادر کشور، خوب است و در جنگ ۱۲ روزه، توانستیم رکورد تخلیه بار از بنادر کشور را ثبت کنیم.
 
وی درباره فعالیت کشتیرانی ایران در دریای خزر نیز، خاطرنشان کرد: ۵ کشور در حاشیه دریای خزر حضور دارند و مبادرت به فعالیت در حوزه کشتیرانی می‌کنند و مجموعا بالغ بر ۵۰۰ فروند شناور در دریای خزر تردد می‌کنند که از این تعداد ۱۰۴ فروند شناور، تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران فعال هستند و کشور ما با فاصله بسیار زیاد در این بخش رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.
 
رتبه ۲۰ ایران بین کشورهای دنیا از نظر ناوگان دریایی تحت پرچم
 
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران از نظر ناوگان دریایی تحت پرچم رتبه بیستم را بین کشورهای دنیا دارد در حالی که ۱۷۶ کشور عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو) هستند که رتبه بسیار خوبی به شمار می‌رود.  
 
رسولی در خصوص کاهش تراز آب دریایی خزر، تصریح کرد: دریای خزر نعمتی بزرگ است و کاهش آب این دریا، پدیده‌ای است که با آن روبرو هستیم و در نشست کشورهای حاشیه دریای خزر که به میزبانی ایران برگزار شد و هر ۵ کشور در ارتباط با همکاری برای مدیریت آن تصمیم گیری کردند، قرار شد مطالعات و اقدامات صورت گرفته را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و در رابطه با نوع مواجهه با این پدیده هم افزایی داشته باشیم که این همکاری، هم اکنون در حال انجام است.
 
حضور لایروب بزرگ خزر در بنادر شمالی کشور با سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی
 
وی با اشاره به اقداماتی که هم اکنون در حال انجام است، خاطرنشان کرد: مطالعات مستمر، تدریق مطالعات هیدروگرافی و عملیات مستمر لایروبی برای باز نگه داشتن کانال بنادر شمالی کشور از جمله اقدامات در حال انجام است و اخیرا با سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی، لایروب بزرگ خزر در بنادر شمالی کشور حضور پیدا کرد و در حال حاضر مالک شناور لایروب بزرگ خزر هستیم که مشغول انجام عملیات است و در عین حال ایجاد بنادر و اسکله‌های جدید با سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی را هم بررسی می‌کنیم.
 
اهمیت بسیار بالای پروژه شناور رورو-ریلی
 
وی در مورد پروژه شناور رورو-ریلی نیز، ‌ عنوان کرد: این پروژه‌ بسیار مهم و سالیان متمادی است که منتظر انجام آن هستیم. پروژه مذکور با مسائل مختلفی از جمله تغییرات نرخ ارز روبرو شده و هر چند پیشرفت‌هایی داشته اما متوقف است و در حال حاضر مصمم هستیم و اقدامات آن را آغاز کرده‌ایم و سازمان بنادر و دریانوردی با جدیت در حال پیشبرد کار است و به مدل جدیدی رسیده‌ایم که انشاءالله بتوانیم شروع عملیات اجرایی آن را داشته باشیم و پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.
 
سازمان بنادر و دریانوردی در تعامل نزدیک با راه‌ آهن و راهداری است
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حمل و نقل ریلی مزایای بسیار زیادی دارد و با ارزش افزوده بسیار بالایی برای اقتصاد ایران همراه است، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در تعامل نزدیک با راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است تا ظرفیت‌ها همزمان توسعه یابد، خوشبختانه خط ریلی چابهار-زاهدان با سرعت بالایی در حال ساخت است و طبق گفته وزیر محترم راه و شهرسازی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و در بخش جاده نیز همکاری ها به بهترین شکل در حال انجام است و از همه کامیون داران عزیز نیز، تشکر می کنیم.
 
دسترسی ریلی هرچه بهتر به بنادر در دستورکار
 
رسولی ادامه داد: هم اکنون به صورت همزمان در حال اجرای ریل درون بندر چابهار هستیم و با اتصال خط ریلی، امکان بارگیری و تخلیه بار توسط راه آهن در بندر چابهار را خواهیم داشت و در بندر امیرآباد، بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی (ره) بازسازی و نوسازی شبکه ریلی را مدنظر قرار داده‌ایم و دسترسی‌های بهتر ریل به بنادر را دنبال می‌کنیم.
 
توجه جدی سازمان بنادر و دریانوردی به مقوله مسئولیت‌های اجتماعی
 
وی درباره مسئولیت‌های اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی نیز، خاطرنشان کرد: همه سازمان‌ها و مجموعه‌ها در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی محیطی که در آن فعالیت می‌کنند، مکلف هستند و اساسا پیوست اجتماعی خدمات را بسیار با اهمیت می‌دانیم و با توجه به اینکه بنادر کشور درون و در مجاورت شهرها قرار گرفته‌اند، سازمان بنادر و دریانوردی عمل به مسئولیت‌های اجتماعی را تکلیف خود می‌داند و به مسائل فرهنگی، آموزشی و بهداشتی توجه دارد.
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه این سازمان در عین حال به زیرساخت‌های بنادر و تسهیل ترافیک شهرها در مسیر و منتهی به بنادر توجه جدی دارد، بیان کرد: ایجاد آزادراه‌ها و بزرگراه‌های منتهی به بنادر، خطوط ریلی منتهی به بنادر و همچنین کریدور ساحلی، موضوع بسیار با اهمیتی است و موجب رونق بخشیدن به سواحل کشور به ویژه سواحل جنوبی می‌شود و سازمان بنادر و دریانوردی در این راستا به صورت جدی پیگیری امور را وظیفه خود می‌داند و در راستای خدمت رسانی مستقیم به مردم منطقه، گام برمی‌دارد.
 
رسولی در خصوص مقوله پدافند غیرعامل نیز، خاطرنشان کرد: پدافند غیرعامل یکی از مسائل مهم و اساسی مدنظر وزارت راه و شهرسازی در تمامی شوق حمل و نقلی است و  این مسئله از گذشته در دستور کار سازمان بنادر دریانوردی قرار داشته و هم اکنون تشدید شده است.
 
وی افزود: توجه به بنادر کوچک در دستورکار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد و یکی از تصمیماتی است که اخیرا اتخاد و ابلاغ شده لایروبی بیش از ۱.۵ میلیون مترمکعب در بنادر کوچک استان بوشهر است و در بنادر شمالی نیز بندر آستارا پس از سال‌ها تعطیلی، بازگشایی شد و شناورها هم اکنون در این بندر در حال تخلیه، بارگیری و پهلوگیری هستند و در سایر بنادر نیز، موضوع لایروبی و توسعه ظرفیت بنادر اعم از تطویل اسکله‌ها، ایجاد اسکله‌های جدید و افزایش تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا در دستورکار قرار دارد و انشاءالله در خصوصی برخی از بنادر کشور به زودی اخبار خوبی خواهید شنید.  
 
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره خط ریلی رشت-آستارا و برنامه سازمان بنادر و دریانوردی برای بهره‌‌مندی هرچه بهتر از این خط ریلی، عنوان کرد: لجستیک یک موضوع زنده و یک مجموعه مرکب است و اجزای مختلفی دارد که باید با یکدیگر توسعه پیدا کنند. هوشمندسازی، بهره‌مندی از تکنولوژی و استفاده از سامانه‌های حوزه لجستیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در در دستورکار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد، بنابراین خط ریلی رشت-آستارا قطعا تاثیر بسزایی خواهد داشت و ارتقاء ظرفیت مسیر از آستارا تا بنادر جنوبی کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
 
بازیگر اصلی ترانزیت، صاحبان کالا هستند
 
وی با تاکید بر اینکه بازیگر اصلی ترانزیت، صاحبان کالا هستند و باید از ظرفیت بخش غیردولتی در این راستا به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، عنوان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در تلاش است با همکاری و تعامل بخش خصوصی سهم جمهوری اسلامی ایران از جابجایی بار در منطقه و جذب ترانزیت را افزایش دهد و سال گذشته، کشور موفق شد رکورد ترانزیت را پشت سر بگذارد و حدود ۲۰ میلیون تن عملکرد ترانزیت داشته باشد.
 
ترانزیت ۱۴ میلیون تن بار از طریق بنادر کشور طی سال ۱۴۰۳
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانودری ادامه داد: از این مقدار، نزدیک به ۲.۵ میلیون تن به صورت ریلی و ۱۷.۵ میلیون تن به صورت جاده‌ای جابجا شده است که از این میزان بار، ۱۴ میلیون تن از طریق بنادر ترانزیت شده و به مقصد رفته یا از مبدا به سمت کشورهای همسایه و همجوار حمل‌و‌نقل صورت گرفته است.

0 نظر:

نظر بدهید