پایان سرمایه‌گذاری‌های زیر بالشی با راه‌اندازی صندوق‌های ارزی
با راه اندازی صندوق‌های ارزی در بازار سرمایه، زمینه جذب رسمی سرمایه‌های ارزی مردم و بنگاه‌ها فراهم می‌شود.

به گزارش اکو اقتصاد، مجید عشقی رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوالی در مورد امکان جذب سرمایه‌های مردم در صندوق‌های ارزی گفت: صندوق‌های ارزی حلقه مفقوده ابزارها و نهادهای مالی بازار سرمایه ما بوده که موافقت‌نامه آن دریافت شده و بزودی راه‌اندازی می‌شود.

اهمیت این صندوق به این دلیل است که ما ابزار رسمی قابل دسترس برای سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی برای آنکه بتوانند مازاد ارزهای خود را در آن سرمایه‌گذاری کنند نداشتیم.

از سرمایه‌گذاری زیرباشتی تا یک بازار ارز رسمی

اقلب سرمایه‌گذاری‌ها بر روی ارز به صورت زیربالشی و خرید خارج از شبکه بانکی و رسمی کشور شاهد بودیم. این صندوق می‌تواند روزنه جدیدی باشد که براساس آن اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند به صورت ارزی سرمایه‌گذاری کنند. درآمد ارزی داشته باشند.

این ابزار به صورت کاملا قانونی و رسمی خواهد بود.

امکان جذب سرمایه‌گذاری ارزی در بنگاه‌های تولیدی

از سوی دیگر نیز بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های تولیدی که نیاز به سرمایه‌گذاری ارزی دارند، می‌توانند در چارچوب اوراق ارزی این ارز را جذب کنند.

در مرحله بعد، از محل تولید خودشان ارز و سود آن را نیز بازگردانند. این صندوق‌ها ابزاری هستند که جای آنها در بازار سرمایه خالی بود. پیش‌بینی می‌کنم که این بازار توسعه خوبی پیدا خواهد کرد.

جایگاه صندوق‌های ارزی نیازمند اعتمادسازی است

البته این بازار نیازمند اعتمادسازی است. همان اتفاقی که در بازار طلا و بورس طلای ایران رخ داد. در سال 1394 بحث ورود سکه و طلا به بازار بورس کالای ایران آغاز شد. 

امروز یک بازار بسیار تثبیت شده و مورد اعتماد مردم را شاهد هستیم. پیش‌بینی من این است که تا چند ساله چنین شرایطی را برای اوراق ارزی و صندوق‌های ارزی خواهیم داشت.

منبع: تسنیم

0 نظر:

نظر بدهید