ارزش روزانه بازار ۸.۸ هزار میلیارد ریالی شد/ فروش ۱.۶ میلیارد کیلووات ساعت برق از تابلو مشتقه برق
مجموع ارزش ریالی این بازار در روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ماه به ۸ هزار و ۸۴ میلیارد ریال رسید؛ بخش عمده‌ای از این ارزش روزانه مربوط به معاملات ثبت شده در بازار فیزیکی و بخش محدودتری مربوط به فروش برق در بازار برق بود.

به گزارش اکواقتصاد به نقل از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، این در حالی بود که در آخرین سه‌شنبه مرداد ماه خبری از ثبت معامله در بازار اوراق بهادار و مشتقه بورس انرژی ایران نبود.

فروش رقابتی گاز مایع ستاره خلیج فارس در رینگ بین‌الملل

در روز ۳۰ مرداد ماه برابر ۱۴ هزار و ۷۷۵ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی بابر ۳ هزار و ۹۴۲ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد. بررسی داده‌های فروش در رینگ بین‌الملل از از آن حکایت دارد که شرکت ستاره نفت خلیج فارس با ثبت فروش ۸ هزار تن گاز مایع در رده برترین فروشنده رینگ بین‌الملل در این روز قرار گرفت. این شرکت پتروشیمی در آخرین سه‌شنبه مرداد ماه برابر ۸ هزار تن گاز مایع با قیمت پایه‌ای برابر ۴۴۵ دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه کرد؛ برای آن تقاضایی ۱۴ هزار تنی به ثبت رسید؛ برتری حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه باعث شد تا متوسط قیمت فروش این محصول با رشدی ۲.۵ درصدی به ۴۵۶ دلار به ازای هر تن برسد. در نهایت این معامله با احتساب نرخ دلار سنا برابر ۴۸ هزار و ۸۷۴ تومان، مجموع ارزش ریالی برابر هزار و ۷۸۳ میلیارد ریال را رقم زد.

ثبت ارزش ۲.۲ هزار میلیارد ریالی در رینگ داخلی

بررسی داده‌های رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در روز ۲۹ مرداد ماه از ثبت فروش ۶ هزار و ۷۸۵ تن محصول در این بازار با مجموع ارزشی برابر ۲ هزار و ۲۷۸ میلیارد ریال حکایت دارد. شرکت پالایش نفت بندرعباس با ثبت فروش ۳ هزار تن آیزوریسایکل در قیمت پایه برابر ۲۹۴ هزار و ۹۳۳ ریال به ازای هر کیلوگرم و مجموع ارزش ریالی برابر ۸۸۴ میلیارد ریال در رتبه برترین فروشندگان رینگ داخلی در این روز قرار گرفت. این در حالی بود که پالایش نفت اصفهان نیز در این روز با ثبت فروش هزار و ۵۶۲ تن حلال ۵۰۳ با مجموع ارزش ریالی برابر ۶۷۰ هزار ریال و فروش هزار و ۵۶۲ تن حلال ۵۰۲ با مجموع ارزش ریالی برابر ۵۷۳ میلیارد ریال در رتبه دومین فروشنده برتر هفته قرار گرفت.

اوج‌گیری فروش برق سلف

در آخرین سه‌شنبه مرداد ماه برابر یک میلیارد و ۶۲۸ میلیون کیلووات ساعت برق طی ۱۲۹ معامله در تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر هزار و ۸۹۲ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد. رکورد بیشترین میزان معامله برق سلف در این تابلو مربوط به روز دوم مرداد ماه و ثبت فروش ۲.۹ میلیارد کیلووات ساعت بود. براساس برنامه هفتم توسعخ تا سال پایانی این برنامه باید ۶۰ درصد معاملات برق کشور با عرضه در بورس انرژی ایران معامله شود. در شرایط کنونی این برنامه محقق شده است.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در آخرین روز مرداد ماه میزبان عرضه‌های متعددی خواهد بود. از مهم‌ترین عرضه‌های رینگ داخلی به لحاظ حجم عرضه می‌توان به برنامه عرضه ۴ هزار تن نفتای سنگین پالایش نفت آبادان و عرضه ۴ هزار تن برش پنتان پالایش گاز بید بلند خلیج‌فارس اشاره کرد.

این در حالی است که رینگ بین‌الملل در آخرین روز مرداد، میزبان عرضه‌های سنگین متعددی است؛ شرکت ملی گاز ایران برای این روز برنامه عرضه ۱۰۰ هزار تن گاز مایع صادراتی دارد. شرکت پالایش نفت آبادان برای این روز ۳۵ هزار تن گازوئیل و شرکت پالایش نفت تهران نیز ۳۰ هزار تن نفتای سنگین را در رینگ بین‌الملل عرضه می‌کنند.

0 نظر:

نظر بدهید