به گزارش اکو اقتصاد به نقل از تسنیم، نبود چهرههای محبوبی که سالها با برنامههایشان همراه نسلهای مختلف بودند، این پرسش را بهوجود آورد که چرا برندهای قدیمی کودک از تلویزیون فاصله گرفتهاند. بسیاری از مخاطبان هنوز با شخصیتهایی چون عموپورنگ، خاله شادونه، فیتیلهایها و... خاطره دارند؛ اما چرا در شبکهای که عنوان «کودک» را یدک میکشد، دیگر از آن برندها خبری نیست؟
در همین باره، با محمدحسین بخشیزاده مدیر شبکه کودک گفتوگویی داشتیم از سیاستهای جدید شبکه، برنامهریزی برای احیای برندهای نوستالژیک و تغییر رویکرد در تولیدات کودک سخن بگوید
چرا سرودهای کودکانه اینقدر پخش میشوند؟
بخشیزاده در پاسخ به انتقادها درباره تکرار سرودها در شبکه کودک به خبرنگار تسنیم گفت: کنداکتور شبکه کودک کاملاً منظم و براساس زمانبندی دقیق تنظیم شده است. در هر ساعت، بخشهای پانزدهدقیقهای یا نیمساعته برنامهریزی میشود و فواصل میان آنها با آیتمهای کوتاه پُر میشود. بخش عمده این فواصل، سرود نیستند؛ بلکه شامل قابهای برنامهای مثل "قاب نهالی"، معرفی کتاب، محصولات فرهنگی یا آیتمهای آموزشی کوتاه برای بچهها هستند. سرود تنها یکی از این قالبهاست و هدفش تغییر ریتم آنتن و ایجاد حالوهوای تازه است.
او تأکید کرد: تعداد سرودهای پخششده بالا نیست. اغلب در مناسبتهای خاص مثل هفته دفاع مقدس یا اعیاد مذهبی، برای هماهنگی حال و هوای آنتن، سرودها پخش میشوند. این کار کاملاً کنترلشده و مدیریتشده است.
سرنوشت برندهای قدیمی حوزه کودک
اما پرسش مهمتر درباره حضور نداشتن برندهای شناختهشده در شبکه کودک است. بخشیزاده در اینباره توضیح میدهد: بسیاری از برندهای قدیمی تلویزیون، مثل برنامههای همراه با تماشاگر، از ابتدا در شبکه دو شکل گرفته بودند و حالا هم دوباره به همان شبکه بازگشتهاند؛ مثلاً "دوقلوها" دوباره در شبکه دو پخش شده است. بنابراین نبودشان در شبکه کودک به معنای حذف نیست و ما همیشه از حضور این چهرههای خاطرانگیز و محبوب، دعوت کردهایم و همکاری با این برندها را در دستور کارمان داریم.
او در ادامه میگوید: ما از همه اساتید و چهرههای شناختهشده کودک دعوت کردهایم که با شبکه کودک همکاری کنند. از خانم آلایوب گرفته تا آقایان فرضیایی، گلی و دیگران. در برخی موارد، مثل پروژه جدید "کارآگاهان کوچک" از آنها دعوت شده اما بهدلیل مشغلههای شخصی یا فعالیت در تئاتر و نمایش، هنوز همکاری نهایی نشده است.
همکاری جدید شبکه کودک با چهرههای محبوب
مدیر شبکه کودک خبر تازهای هم میدهد: در حال حاضر سریالی با عنوان کارآگاهان کوچک در دست تولید داریم که از حضور بازیگران و مجریان شناختهشده استفاده میکند. پیشتر نیز مجموعه نمایشی «بالشتها» عموپورنگ (داریوش فرضیایی) که پیش از این در شبکه نمایش خانگی پخش میشد، از شبکه کودک روی آنتن رفت؛ اتفاقی که نشاندهنده آن است که این آمادگی و تمایل برای همکاری با ایشان وجود دارد .
او تأکید میکند: شبکه کودک از هر فرصتی برای استفاده از تجربه اساتید قدیمی بهره میبرد، چون این چهرهها با حافظه جمعی نسلها گره خوردهاند. هدف ما پیوند دادن نوستالژیهای کودکی دیروز با دنیای دیجیتال امروز بچههاست.