عرضه 40 درصد سهام شرکت لیزینگ عصراعتماد
نشست خبری جزئیات پذیره‌نویسی سهام شرکت لیزینگ عصر اعتماد با حضور اعضای هیات مدیره این شرکت برگزار شد.

به گزارش بورس فوری، در نشست خبری جزئیات پذیره‌نویسی سهام شرکت لیزینگ عصر اعتماد که روز دوشنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ در محل سالن کنفرانس هتل قلب تهران با حضور اعضای هیات مدیره و اصحاب رسانه برگزار شد، به اهداف، برنامه‌ها و اقدامات این شرکت برای ورود به فرابورس و تحول در صنعت لیزینگ کشور پرداخته شد.

محمدحسین فهیمی، رئیس هیئت مدیره گروه مالی اعتماد، در این نشست خبری اظهار کرد: گروه مالی اعتماد تقریباً از دو سال پیش حوزه فعالیت خود را در بخش بازار مالی کشور آغاز کرد و طی ۶ ماه پس از تاسیس به عنوان یک نهاد مالی نزد سازمان بورس پذیرفته شد. این گروه نزدیک به دو سال گذشته شرکت‌های زیرمجموعه متعددی تأسیس کرده و برخی نیز در شرف راه‌اندازی هستند.

فهیمی افزود: شرکت کارگزاری بیمه دال، اولین شرکت زیرمجموعه بود که در صنعت بیمه ورود پیدا کرد و توانست در حدود یک سال گذشته فعالیت خوبی را در حوزه کارگزاری بر خط داشته باشد.

وی ادامه داد: بیان کرد: در جهت تکمیل زنجیره تسهیلاتی از حدود یک سال پیش بحث راه‌اندازی شرکت لیزینگ به صورت عام مطرح شد. شرکت واسپاری با سرمایه اولیه ۱۰۰۰ میلیارد تومان درخواست مجوز داد که ۶۰ درصد را گروه مالی اعتماد پرداخت کرد و ۴۰ درصد آن نیز پذیره‌نویسی خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره گروه مالی اعتماد با بیان اینکه تا اواخر مرداد یا اوایل شهریورماه سال جاری شرکت لیزینگ اعتماد وارد عرصه خواهد شد، گفت:  در این زمینه بحث ایجاد صرافی را نیز داشتیم اما همانطور که می‌دانید از ابتدای ۱۴۰۳ اجازه تاسیس شرکت‌های خاص داده شد و طبق پیگیری‌های به عمل آمده، هنوز درگاه مجوز صادر نشده که ان شاءالله با شروع صدور مجوز از بانک مرکزی، گرفتن مجوز صرافی انجام خواهد شد.

فهیمی اظهار کرد: در دو سال گذشته برای حمایت از استارت‌آپ‌ها که در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند صندوق‌های خطرپذیر با سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی، سه پروژه را هدایت کردیم. در اواخر خرداد ماه ما یک شرکت را با سرمایه ۱۰۰۰ میلیارد تومان ثبت کردیم. امیدواریم بتوانیم به عنوان یک شرکت نوآور که در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند تا اواخر امسال اخبار خوبی داشته باشیم. در نهایت مذاکرات اولیه با سازمان بورس برای دریافت مجوز شرکت تأمین سرمایه صورت گرفته و موافقت اولیه را دریافت کردیم و امیدواریم در چند ماه آتی به نتیجه برسیم.

اصغر قربانی، نایب رئیس هیئت مدیره گروه مالی اعتماد، در نشست خبری اظهار داشت: لیزینگ اعتماد با یک سرمایه ۱۰۰۰ میلیارد تومان، با ده میلیارد سهم هزار ریالی در حال ورود به بازار سرمایه است که ۶۰ درصد آن را گروه مالی انجام می‌دهد و ۴۰ درصد آن پذیره‌نویسی خواهد شد. تصمیم بر این شد که در قالب شرکت سهامی عام و به عنوان بزرگ‌ترین لیزینگ سرمایه عام شروع به فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: عدم اعتماد و عدم قطعیتی که سهامداران نسبت به قیمت‌گذاری سهام شرکت‌ها دارند، یکی از دغدغه‌هاست که ما تصمیم گرفتیم پذیره‌نویسی در همان ابتدا انجام شود. اشخاص بتوانند شرکت کنند و از همان ابتدا مشارکت همه داشته باشیم و این عایدی نصیب همه شود.

قربانی بیان کرد: تا پایان تیر ماه بیانیه ثبت شرکت هم انجام می‌شود و در اختیار عموم قرار می‌گیرد. پیش‌بینی‌ای که داریم این است که ما بتوانیم سالیانه و به ویژه برای سه سال اول میانگینی بالاتر از صنعت لیزینگ داشته باشیم و در سه سال اول بالای ۲۰ درصد برای سهامداران ان شاءالله بازدهی ایجاد کنیم. تصمیم هیئت مدیره این است که حداقل در ۴ سال اول سرمایه را کاهش ندهیم و همین ۶۰ درصد حفظ شود.

نایب رئیس هیئت مدیره گروه مالی اعتماد افزود: تا آخر تیر ماه طبق زمان‌بندی پذیره‌نویسی به صورت عام انجام خواهد شد. در مهلت تعیین شده ۱۵ روز پذیره‌نویسی به صورت عام انجام خواهد شد. متعهد عرضه سهام لیزینگ اعتماد خود گروه مالی اعتماد و گروه توسعه سرمایه‌گذاری اعتماد هستند که هر کدام ۲۰ درصد از این عرضه را متعهد شده‌اند. کارگزاری متعهد خرید هم کارگزاری هامرز است و از طریق این کارگزاری بحث عرضه را پیش می‌بریم.

وی گفت: پیش‌بینی ما در رابطه با شرایط پذیره‌نویسی این است که هرکدام از اشخاص بتوانند ۲۰۰ هزار سهم با ارزش ۱۰۰۰ ریال معادل ۲۰ میلیون تومان خرید انجام دهند. البته که تابع الزامات پذیرش و قوانین سازمان بورس پیش خواهیم رفت و اگر به روزهای دوم کشیده شود شرایط و این محدودیت‌ها را متناسب با شرایط پذیره انجام می‌دهیم. متعهد عرضه سهام لیزینگ اعتماد گروه مالی اعتماد و گروه توسعه سرمایه‌گذاری اعتماد هستند که هرکدام ۲۰ درصد از این عرضه را تعهد کرده‌اند. کارگزاری هامرز نیز متعهد خرید است و از طریق این کارگزاری بحث عرضه پیش خواهد رفت.

قربانی اظهار داشت: در رابطه با موضوعات افزایش سرمایه این مجموعه برنامه داریم که ان شاءالله ظرف سال دوم و سوم حداکثر معادل ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه را عملیاتی کنیم و بتوانیم تقویت این مجموعه را در بازار شاهد باشیم. برای مبحث بازگشایی نماد برنامه‌ریزی داریم که حداکثر ظرف ۶ ماه انجام شود و ما بازه زمانی ۳ تا ۵ ماهه را پیش‌بینی کرده‌ایم. در حوزه‌های لوازم خانگی و کالای دیجیتال، اقلام مصرفی، خودروهای سنگین، صنعت، تجهیزات پزشکی، مسکن و چند مورد دیگر طبق دستورالعمل شرکت، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و لیزینگ برنامه خود را پیش خواهد برد.

سید مجتبی بنی‌طبا، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره گروه مالی اعتماد با عنوان کردن این موضوع که سال ۵۴ لیزینگ در ایران شروع به فعالیت کرد اما تا سال ۶۲ قانونی از این موضوع وجود نداشت، تصریح کرد: در شرایط حال حاضر و محدودیت‌ها، بحث جذابیت این موضوع در حوزه خودرو از دست رفته است. در حال حاضر حدود ۷ همت ارزش بازار شرکت‌های لیزینگی است که در بورس پذیرفته شده‌اند که اگر حساب کنیم زیر ۱ درصد ارزش بازار بورس است. در حالی که در دنیا این صنعت، صنعتی است که حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار در سال در آن کار می‌شود.

مدیرعامل گروه مالی اعتماد بیان کرد: در حال حاضر ما حدود ۱۳ شرکت لیزینگ بورسی داریم که بیشترین سرمایه‌ای که حال حاضر دارند حدود ۱۴۰۰ میلیارد است. گروه مالی اعتماد کارشناسی‌های کامل و جامعی با دوستان هیئت مدیره، کارشناسان و مشاورین انجام داده است که ورود ما به شکل تأثیرگذاری باشد.

بنی‌طبا گفت: یکی از اهدافی که داریم فعالیت در لیزینگ سبز است که شرکت‌هایی حضور دارند که با ارقام کمی می‌توانند اتفاقات مثبتی رقم بزنند و باعث ارزش افزوده در بحث انرژی‌ها شوند. در لیزینگ سلامت دنیا شدیدا در این حوزه کار می‌کند و این حوزه در ایران خیلی اجرایی نشده است.

بنی‌طبا اعلام کرد که یکی از اهداف اصلی، فعالیت در حوزه لیزینگ سبز است که می‌تواند ارزش افزوده در بحث انرژی‌ها ایجاد کند.

وی ادامه داد: هدف داریم حوزه‌های نوین لیزینگ در بحث تجهیز ساختمانی و مسکن، لیزینگ بین‌المللی و تأمین مالی خرد برای افراد جامعه حضور پیدا کنیم. نیت و هدفمان این است در سه سال آینده ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه داشته باشیم و بتوانیم سهم ۴۰ درصد از بازار لیزینگ را در ۱۰ سال آینده داشته باشیم که این ابزار و امکانات می‌خواهد و البته که همه این‌ها در چارچوب بانک مرکزی خواهد بود.

بنی‌طبا اظهار داشت: در حال حاضر لیزینگ عمدتا برای شهرهای بزرگ خصوصا تهران است که در این حوزه کار خاصی انجام نشده است. شعار و هدف اصلی ما این است که خدمات آنلاین و الکترونیک را با توجه به پتانسیل و رشدی که داریم، در سراسر کشور در حوزه‌های مختلف ارائه دهیم.

0 نظر:

نظر بدهید