ثبت ارزش هفتگی ۴۵.۶ هزار میلیارد ریالی/معامله ۳.۸ میلیارد کیلووات ساعت برق در بورس انرژی
مجموع ارزش ریالی ثبت شده در این بازار طی هفته منتهی به روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه به ۴۵ هزار و ۶۰۸ میلیارد ریال رسید.

به گزارش اکواقتصاد به نقل از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، در حالی که ظرف هفته اخیر از حجم فروش حامل‌های انرژی در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی کاسته شد؛ بر میزان فروش گواهی ظرفیت در بازار اوراق بهادار و همچنین دادوستد اوراق سلف در بازار مشتقه بورس انرژی ایران افزوده می‌شود و این موضوع حامی رشد ارزش معاملات هفتگی بورس انرژی بود.

ثبت ارزش ۱۶.۹ هزار میلیارد ریالی در رینگ داخلی

بررسی داده‌های رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از فروش ۶۶ هزار و ۴۶۱ تن محصول با مجموع ارزش ریالی برابر ۱۶ هزار و ۸۹۷ میلیارد ریال در این بازار طی هفته اخیر منتهی به روز ۲۴مرداد ماه حکایت دارد.

پالایش نفت شیراز با فروش یک سبد پایه ۱۰۲ در قیمت پایه طی روز ۲۱ مرداد ماه و با تحقق مجموع ارزش ریالی برابر ۲هزار و ۸۶۲میلیارد ریال در رده برترین فروشندگان رینگ داخلی بازار فیزیکی طی هفته اخیر قرار گرفت. این در حالی بود که ظرف روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه نیز شرکت ژالایش نفت تهران با ثبت فروش ۱۰هزار تن نفتای سنگین در قیمت پایه برابر ۲۶۱ هزار و ۸۱۵ ریال به ازای هر کیلوگرم از این محصول و تحقق درآمدی برابر ۲ هزار و ۶۱۸ میلیارد ریال دومین فروشنده برتر رینگ داخلی به لحاظ حجم فروش محصول بود.

ستاره خلیج فارس فروشنده برتر رینگ بین‌الملل

۶۸هزار و ۷۴۶تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌‌های انرژی در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران طی هفته اخیر منتهی به روز چهارشنبه ۲۴مرداد ماه به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۱۸هزار و ۶۹۴میلیارد ریال را رقم زد. شرکت نفت ستاره خلیج فارس با ثبت فروش ۳۲هزار و ۳۴۵ تن نفت سفید معادل ۲۸۰هزار بشکه از این محصول برترین فروشنده هفته به لحاظ حجم و ارزش معامله شد. این محصول در روز ۲۴ مرداد ماه با قیمت پایه‌ای برابر منفی ۱۲ پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه شد؛ میزان تقاضا تقریبا ۲ برابر حجم عرضه بود، اما متقاضیان به رقابت قیمتی محدودی روی آوردند و به این ترتیب این محصول با متوسط قیمت منفی ۱۱.۹ پریمیوم دلار به ازای هر تن به فروش رفت، با احتساب نرخ دلار سنا برابر ۴۸ هزار و ۶۳۶ تومان، این معامله مجموع ارزش ریالی برابر ۱۰ هزار و ۵۴۴میلیارد ریال را رقم زد.

همچنین در روز ۲۳ مرداد ماه نیز شرکت پالایش نفت اما خمینی شازند با ثبت فروش ۱۰ هزار تن ته‌مانده برج تقطیر در رینگ بین‌الملل و تحقق ارزش معادل ریالی ۲ هزار و ۷۵۲ میلیارد ریالی دیگر فروشنده برتر هفته در رینگ بین‌الملل شد. این در حالی بود که در این روز شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز برابر ۱۰ هزار تن گاز مایع را با قیمت پایه برابر ۴۳۵ دلار به ازی هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه کرد، برای این محصول تقاضایی برابر ۲۴ هزار تن به ثبت رسید و برتری تقاضا نسبت به حجم عرضه متقاضیان را به رقابت قیمتی با یکدیگر واداشت، به‌نحوی که در نهایت کل محصول عرضه شده با متوسط نرخ ۴۴۹.۸ دلار به ازای هر تن به فروش رفت. با احتساب نرخ دلار سنا برابر ۴۸ هزار و ۵۱۳ تومان، این معامله مجموع ارزش معادل ریالی برابر ۲ هزار و ۱۸۲ میلیارد ریال را رقم زد.

فروش ۳.۸ میلیارد کیلوات ساعت برق از بستر بورس انرژی

طی هفته گذشته منتهی به روز کاری چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه بازار برق بورس انرژی ایران نیز پر رونق بود؛ در این روز ۳ میلیارد و ۸۰۳ میلیون کیلووات ساعت برق در تابلوهای مختلف بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۶ هزار و ۳۰۳ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد. تابلو مشتقه برق بیشترین سهم را در معاملات بازار برق به خود اختصاص داده است. در این هفته بالغ بر ۳ میلیارد و ۷۳۱ میلیون کیلووات ساعت برق سلف در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه از این تابلو به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۴ هزار و ۳۷۶رمیلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که در همین بازه ۵ روزه برابر ۲۸ میلیون کیلووات ساعت برف سبز با مجموع ارزش ریالی برابر هزار و ۸۷۵ میلیارد ریال نیز در بازار برق بورس انرژی ایران به فروش رفت. همچنین در این بازه هفتکی برابر ۴۳ میلیون و ۴۵۹ هزار تن برق فیزیکی با مجموع ارزش ریالی برابر ۵۱ هزار و ۱۸۴ میلیارد ریال نیز به فروش رفت.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای روز شنبه ۲۷مرداد ماه میزبان عرضه‌های متعددی خواهد بود؛ از مهم‌ترین آن‌ها به لحاظ حجم عرضه می‌توان به برنامه عرضه ۲۰ هزار تن نفتای سنگین شرکت پالایش نفت تهران و برنامه ۴ هزار تن عرضه نفتای سنگین پالایش نفت آبادان اشاره کرد. این در حالی است که رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی نیز در این روز میزبان عرضه ۳۵ هزار تن گازوئیل شرکت پالایش نفت آبادان و ۵ هزار تن گاز مایع شرکت پتروشیمی بوشهر است.

0 نظر:

نظر بدهید