"خودروهای برقی" شارژر ریه‌های زمین در مقابله با ‌آلودگی هوا
یک خودروی برقی معمولی می‌تواند سالانه از انتشار حدود ۱.۵ میلیون گرم دی‌اکسید کربن جلوگیری کند که این آمار باعث شاده تا برخی محققان از خودرو برقی به عنوان شارژر ریه‌های زمین در مقابله با آلودگی هوا و گازهای گلخانه‌ای یاد کنند.

به گزارش اکواقتصاد، با افزایش نگرانی‌ها درباره تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا، استفاده از خودروهای برقی به‌عنوان راهکاری پایدار برای کاهش آلاینده‌های محیطی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این خودروها نه تنها گازهای گلخانه‌ای را در هنگام استفاده تولید نمی‌کنند، بلکه در صورتی که برق مصرفی آن‌ها از منابع تجدیدپذیر تأمین شود، اثرات زیست‌محیطی آن‌ها به حداقل می‌رسد. همچنین، کشورهای مختلف توانسته‌اند با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های خودروهای برقی، کیفیت هوا را بهبود بخشند.

نقش خودروهای برقی در کاهش آلایندگی

خودروهای برقی با حذف احتراق سوخت‌های فسیلی، انتشار گازهای مضر نظیر دی‌اکسید کربن (CO2)، مونوکسید کربن (CO) و نیتروژن اکسیدها (NOx) را کاهش می‌دهند. این خودروها هنگام حرکت، آلودگی تولید نمی‌کنند و مصرف انرژی آن‌ها نسبت به خودروهای سوختی بهینه‌تر است. علاوه بر این، با توجه به بی‌صداتر بودن خودروهای برقی، آلودگی صوتی در شهرها نیز کاهش می‌یابد و محیطی آرام‌تر برای شهروندان فراهم می‌شود.

دستاوردهای جهانی در کاهش آلودگی هوا

نروژ: کشورهای اروپایی مانند نروژ با توسعه زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی و ارائه مشوق‌های مالی برای خرید این خودروها، توانسته‌اند به میزان قابل توجهی انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند.

بر اساس گزارشی از Euronews، نروژ به‌عنوان پیشرو در پذیرش خودروهای برقی، دستاوردهای چشمگیری در این حوزه داشته است. در این کشور تا 16 سپتامبر 2024، از مجموع 2.8 میلیون خودروی شخصی ثبت‌شده، 754.303 دستگاه تمام برقی بوده‌اند، در حالی که تعداد خودروهای بنزینی 753 هزار دستگاه گزارش شده است. این آمار نشان می‌دهد که برای نخستین بار، تعداد خودروهای برقی در نروژ از خودروهای بنزینی پیشی گرفته است.

در سال 2023 میلادی، 82.4 درصد از خودروهای جدید فروخته‌شده در نروژ تمام برقی بوده‌اند که نسبت به 79.3 درصد در سال 2022 افزایش یافته است. این روند نشان‌دهنده تعهد جدی نروژ به کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و حرکت به‌سوی حمل‌ونقل پایدار است.

موفقیت نروژ در این زمینه به دلیل سیاست‌های حمایتی دولت، از جمله معافیت‌های مالیاتی، توسعه زیرساخت‌های شارژ گسترده و افزایش آگاهی عمومی درباره مزایای خودروهای برقی است. این کشور هدف‌گذاری کرده است که تا سال 2025، تمامی خودروهای جدید فروخته‌شده بدون آلایندگی باشند.

آمریکا: ایالت کالیفرنیا با سیاست‌های حمایتی خود در زمینه استفاده از خودروهای برقی، توانسته انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده و کیفیت هوای شهری را بهبود دهد. در سال 2022، خودروهای برقی در این ایالت به کاهش چند میلیون تن دی‌اکسید کربن کمک کردند.

بر اساس گزارش، California Energy Commission، در ایالت کالیفرنیا، خودروهای برقی (EV) سهم قابل توجهی از بازار خودرو را به خود اختصاص داده‌اند. تا پایان سه‌ماهه اول سال 2024، تعداد کل خودروهای بدون آلایندگی (ZEV) در کالیفرنیا به 1.872.429 دستگاه رسید. در این دوره، 23.9٪ از خودروهای جدید فروخته شده در این ایالت برقی بودند که نشان‌دهنده‌ی افزایش نسبت به سال گذشته است. این رقم شامل خودروهای تمام برقی (BEV)، پلاگین‌های هیبریدی (PHEV) و خودروهای هیدروژنی (FCEV) می‌شود.

در همین مدت، کالیفرنیا بیش از 102.000 دستگاه ZEV تنها در سه‌ماهه اول فروخت که بیشترین فروش در این بازه زمانی تاکنون بوده است. همچنین، این ایالت نزدیک به 34 درصد از کل فروش خودروهای برقی در آمریکا را به خود اختصاص داده است. موفقیت در این حوزه به دلیل سیاست‌های حمایتی نظیر مشوق‌های مالی، گسترش ایستگاه‌های شارژ، و افزایش آگاهی عمومی در مورد خودروهای برقی است.

در زمینه زیرساخت‌ها، کالیفرنیا تا کنون بیش از 105.000 شارژر عمومی و خصوصی مشترک نصب کرده است که شامل شارژرهای سریع DC و شارژرهای سطح 2 می‌شود. این ایالت اخیراً برنامه‌ای 1.9 میلیارد دلاری برای توسعه‌ی شبکه‌ی شارژ خودروهای برقی تصویب کرده است که نصب 40.000 شارژر جدید را هدف قرار می‌دهد.

بر اساس اهداف تعیین‌شده، فروش تمامی خودروهای جدید در کالیفرنیا تا سال 2035 باید بدون آلایندگی باشد که نشان‌دهنده‌ی تعهد جدی این ایالت به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهبود کیفیت هوا است.

چین: به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی در جهان، چین با برنامه‌ریزی بلندمدت توانسته است سهم بالایی از کاهش آلودگی هوا را به دست آورد. تخمین زده می‌شود که خودروهای برقی در چین سالانه بیش از 50 میلیون تن دی‌اکسید کربن را کاهش داده‌اند.

بر اساس گزارش electrive.com، چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروی برقی جهان، بیش از 60 درصد از فروش جهانی خودروهای برقی در سال 2023 را به خود اختصاص داده است. در آن سال، نزدیک به 9 میلیون خودروی برقی در این کشور فروخته شد. این آمار معادل 31.6 درصد از کل خودروهای فروخته شده در چین بود و در سال 2024، سهم خودروهای برقی و هیبریدی از بازار خودروهای جدید چین به 39.5 درصد رسید، که نشان‌دهنده رشد پایدار و افزایش تقاضای این دسته از خودروها است​.

این موفقیت به دلیل سیاست‌های حمایتی دولت چین، از جمله ارائه یارانه‌های خرید، توسعه زیرساخت‌های شارژ گسترده و حمایت از تولیدکنندگان خودروهای برقی، به دست آمده است. شرکت‌های بزرگی نظیر BYD و تسلا، از پیشگامان این عرصه در چین هستند. برای مثال، شرکت BYD در ماه می 2024 بیش از 330 هزار خودروی برقی و هیبریدی فروخت که یک‌سوم کل فروش خودروهای برقی چین را شامل می‌شد​.

انتظار می‌رود که تا سال 2030، حدود یک‌سوم از خودروهای موجود در جاده‌های چین برقی باشد. این تغییر نه‌تنها به کاهش تقاضای نفت کمک می‌کند بلکه تأثیر مثبتی بر کاهش آلاینده‌های هوا در این کشور دارد.

امارات متحده عربی: براساس داده‌های Wired Middle East، روند پذیرش خودروهای برقی (EV) در امارات متحده عربی با تلاش‌های دولت برای ترویج حمل‌ونقل سبز و دستیابی به هدف خنثی‌سازی کربن تا سال 2050 به سرعت در حال رشد است. دبی به‌ویژه در این بازار پیشتاز است و هدف دارد که تا سال 2030، 10 درصد از خودروهای خود را برقی یا هیبریدی کند. برای حمایت از این گذار، سازمان برق و آب دبی (DEWA) مشوق‌هایی مانند پارکینگ رایگان، معافیت از عوارض و کاهش هزینه‌های ثبت خودرو را ارائه می‌دهد. همچنین DEWA زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی را با نرخ ثابت در ایستگاه‌های عمومی تسهیل کرده است.

بازار خودروهای برقی امارات با نرخ رشد سالانه ترکیبی (CAGR) 28.5 درصد در دوره 2024 تا 2030 در حال گسترش است. افزایش آگاهی زیست‌محیطی، رشد قیمت سوخت، و سرمایه‌گذاری‌های دولت در زیرساخت‌هایی مانند تأسیسات تولید خودروهای برقی از عوامل اصلی این تقاضای فزاینده هستند. به‌عنوان مثال، دبی اخیراً یک واحد تولیدی ایجاد کرده که قادر به تولید 55 هزار خودروی برقی در سال است.

از نظر تنوع خودروها، امارات طیف گسترده‌ای از مدل‌های برقی را ارائه می‌دهد؛ از خودروهای با عملکرد بالا مانند پورشه تایکان گرفته تا مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر مانند BYD Han. این تنوع، همراه با مشوق‌های دولتی، امارات را به‌عنوان یکی از رهبران منطقه‌ای در پذیرش خودروهای برقی مطرح کرده است

آمار و چشم‌انداز

یک خودروی برقی معمولی می‌تواند سالانه از انتشار حدود 1.5 میلیون گرم دی‌اکسید کربن جلوگیری کند، که این میزان معادل چهار بار پرواز رفت و برگشت از لندن به بارسلونا است. در اروپا، میانگین انتشار CO2 خودروهای جدید در سال 2021 با افزایش فروش خودروهای برقی، به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

چالش‌ها و راه‌حل‌ها

اگرچه خودروهای برقی تأثیر مثبتی بر کاهش آلودگی دارند، اما تولید باتری این خودروها به انرژی زیادی نیاز دارد که می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. برای مقابله با این موضوع، کشورهای پیشرو در حال سرمایه‌گذاری در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تأمین برق مورد نیاز خودروها هستند.

همچنین ارائه زیرساخت‌ها ازجمله تعدد ایستگاه‌های شارژ خودرو و همچنین مشوق‌هایی ازجمله یارانه برق و تعویض خودرو برقی می‌تواند در ترغیب مردم به استفاده از این خودروها مؤثر باشد.

در نهایت به نظر می‌رسد که جهان به سمت توسعه این خودروها در حرکت است و کشوری که از الان به فکر توسعه این خودروها نباشد از یک حرکت جهانی عقب مانده و در آینده با عواقبی ازجمله مالیات و جرایم تولید کربن و... روبه‌رو شود.

0 نظر:

نظر بدهید