به گزارش اکو اقتصاد،بهروز بستگانی سرپرست مرکز مدیریت ریسک و تدوین مقررات بیمه مرکزی درباره دستورالعمل افت قیمت خودرو، اظهار داشت: دستورالعمل افت قیمت خودرو طبق تصویب نامه هیات وزیران به تصویب شورای عالی بیمه رسید؛ در این تصویب نامه قید شده است که نه تنها امسال بلکه در سال های اتی هم حق بیمه ای برای پرداخت خسارت افت قیمت خودرو در صنعت بیمه دریافت نشود.
وی با بیان اینکه شرکت های بیمه از حق بیمه های دریافتی برای پرداخت خسارت ها استفاده می کنند، گفت: هم اکنون باتوجه به اجرایی شدن این مصوبه در شرکت های بیمه، مردم می توانند برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو با مراجعه به بیمه ها نسبت به دریافت خسارت اقدام کنند؛ قبلا باید شکایت می کردند و با رای دادگاه خسارت را دریافت می کردند.
او گفت: با مراجعه مستقیم به شرکت های بیمه و طرح مطالبه برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو، شاهد افزایش میزان خسارت های مالی پرداختی بیمه ها در بخش شخص ثالث خواهیم بود.
این مقام مسئول در بیمه مرکزی با بیان اینکه افزایش خسارت های مالی پرداختی در صنعت بیمه از محل افت قیمت خودرو، هزینه های سنگینی به شرکت های بیمه تحمیل خواهد کرد، گفت: بار مالی ناشی از اجرای این مصوبه 30 هزار میلیارد تومان براورد شده است.
بستگانی تأکید کرد: از آنجایی که خسارت پرداختی باید از محل حق بیمه باشد و حق بیمه ای برای افت قیمت خودرو دریافت نمی شود، خسارت های پرداختی افزایش خواهد یافت ولی حق بیمه رشدی نمی کند و این موجب ناترازی در شرکت های بیمه خواهد شد.
* بیمه ها از اول دی افت قیمت خودرو را پرداخت می کنند
او درباره اینکه آیا هم اکنون شرکت های بیمه بدون مشکل درحال پرداخت خسارت افت قیمت خودرو به مردم هستند یا خیر؟ گفت: بررسی ها نشان میدهد این دستورالعمل بدون اشکال در بیمه ها در حال انجام است.شعب خسارات را ارزیابی می کنند و خسارات را طبق دستورالعمل پرداخت می کنند.
سرپرست مرکز مدیریت ریسک و تدوین مقررات بیمه مرکزی درباره اینکه از ابتدای دی ماه (آغاز زمان پرداخت افت قیمت خودرو) تا کنون چه میزان خسارت توسط شرکت های بیمه در افت قیمت خودرو پرداخت شده است؟ گفت: هنوز جمع بندی آماری نداریم که دقیقا چقدر خسارت پرداخت شده است.
وی با اشاره به درخواست بیمه مرکزی و بیمه ها از دولت برای اصلاح مصوبه افت قیمت خودرو تصریح کرد: درجلسات دولت نیز تأکید بسیار زیادی انجام شده تا تصویب نامه هیات وزیران اصلاح شود و تعدیلی در حق بیمه این موضوع صورت گیرد.
* پاسخ دولت به نامه وزیر اقتصاد چه بود؟
او ضمن تأکید براینکه در صورت اصلاح مصوبه افت قیمت خودرو، دامنه خسارت پرداختی به سایر وسایل نقلیه نیز افزایش می یابد، درباره پاسخ دولت به نامه وزیر اقتصاد برای اصلاح این مصوبه گفت: این موضوع هم اکنون در کمیسیون های تخصصی دولت درحال بررسی است.
بستگانی درباره اینکه در صورت اصلاح مصوبه، پیشنهاد بیمه مرکزی چه نرخی برای حق بیمه افت قیمت خودرو است؟ اظهار داشت: در بیمه نامه شخص ثالث فرایند مربوطه تعیین شده است و بستگی به میزان خسارت حق بیمه تعیین می شود. هرچند در تعیین نرخ سالانه حق بیمه شخص ثالث نیز ملاحظات اجتماعی لحاظ می شود و امکان افزایش نرخ مطابق با میزان خسارت ها وجود ندارد.
* چرا ملاک خودروهای متعارف اصلاح نمی شود؟
سرپرست مرکز مدیریت ریسک و تدوین مقررات بیمه مرکزی درباره سرانجام اصلاح ایین نامه خودورهای متعارف و غیرمتعارف هم گفت: در خصوص ورژن های قبلی، اصلاحیه هایی مطرح شده بود ولی به سرانجام نرسید. الان هم پیشنهادهایی برای اصلاح ان هست ولی هنوز مطرح نکردیم. باید تمام موضوعات را در کنار هم ببینیم. هم افت قیمت خودرو هم متعارف و غیرمتعارف باید در قالب طرح مشخصی به دولت پیشنهاد داده شود.
او با بیان اینکه مصوبه خودروهای متعارف و غیرمتعارف باید اصلاح شود، گفت: هم اکنون برای خودرو متعارف، قیمتی تعیین شده که حتی قیمت خودروهای داخلی هم بالاتر از آن است، باید افزایشی در ملاک خودروهای متعارف و غیرمتعارف داشته باشیم.
وی با تأکید بر ضرورت اصلاح سقف قیمتی خودرو متعارف و غیرمتعارف تصریح کرد: خودروی متعارف در قانون بیمه شخص ثالث آمده است؛ در قوانین قبلی حدی برای خودرو متعارف وجود نداشت؛ این موضوع به خاطر اینکه مشکل مردم در تصادفات رانندگی حل شود، در قانون تعریف شد ولی الان با افزایش قیمت خودروها باید بازنگری برای تعریف قیمت متعارف و غیرمتعارف صورت گیرد.
* لایحه اصلاح افت قیمت خودرو و خودروهای متعارف به دولت می رود
بستگانی ضمن اشاره به تدوین لایحه ای در بیمه مرکزی برای اصلاح ملاک خودور متعارف و افت قیمت خودرو گفت: باید لایحه را نهایی کنیم و به دولت بدهیم، در نهایت بعد از تصویب دولت، لایحه به مجلس خواهد رفت. مجلس هم برای اصلاح قانون بیمه شخص ثالث باید همکاری کند. چون این موضوعات باهم ارتباط دارند باید طوری تنظیم شوند که به نفع مردم باشد.
به گزارش تسنیم، دستورالعمل پرداخت خسارت افت قیمت خودرو از اول دی ماه در شرکت های بیمه دولتی و خصوصی اجرا شده و بیمه ها مکلف هستند بدون دریافت حق بیمه اضافی به بیمه گذاران این خسارات را بپردازند. در سنوات گذشته بحث افت قیمت بهشکل موردی و پس از شکایت بیمهشده به مراجع قضایی، توسط شرکتهای بیمه پرداخت میشد.
اما طبق قانون جدید ابلاغی از سوی بیمه مرکزی، خسارت افت قیمت خودرو، بر اساس دستورالعمل و فرمول مشخص میزان آسیب دیدگیها و مواردی از جمله ارزش وسیله نقلیه محاسبه میشود.
مطابق فرمول محاسبه افت قیمت خودرو، خودروهای تا سن 10 سال مشمول این قانون میشوند و این رقم حداکثر معادلگران ترین خودرو متعارف است و در خصوص وسایل نقلیهای که ارزش آنها کمتر از مبلغ مذکور است، ارزش معاملاتی بلافاصله قبل از وقوع حادثه با نظر موسسه بیمه، ارزیاب مستقل خسارت بیمه، کارشناسان رسمی دادگستری و قوه قضائیه لحاظ میشود.
در دستورالعمل نحوه محاسبه خسارت کسر قیمت وسیله نقلیه توسط بیمه مرکزی، برخی از قطعات خودرو مانند چراغها، جلو پنجره، آیینهها، شیشهها و ... که پیش از این نیز محاسبه نمیشدند از پرداخت افت قیمت خودرو مستثنی شدهاند.
در دستورالعمل افت قیمت خودرو ضمن تعیین انواع خسارتهای افت قیمت خودرو بر اساس شدت و ضعف خسارت و قطعات آسیبدیده، نحوه تعیین میزان خسارت بر اساس سه عامل سن و ارزش وسیله نقلیه و شدت صدمه وارده به آن فرمولبندی شده و میزان خسارت بهوسیله نقلیه زیاندیده از بابت افت قیمت مشخص شده است.
در فلسفه حاکم بر بازار خرید و فروش خودرو، اصطلاح «افت قیمت خودرو» بیشتر زمانی بهکار میرود که خودرو تصادف شدیدی داشته باشد و آسیب جدی دیده باشد.
بنابراین، افت قیمت در خسارت باید براساس ضربه شدید به خودرو باشد و اینطور نیست که خسارت جزئی به خودرو وارد شود و بیمه افت قیمت، شامل این خودرو شود، ضمن اینکه دارندگان خودرو باید بدانند که افت قیمت فقط یکبار شامل وسایل نقلیه میشود.