اعتبارات کارگزاری؛ ریسک یا فرصت؟
در روزهایی که بازار سرمایه تحت‌تأثیر فضای روانی قرار دارد، موضوع مدیریت اعتبارات در شرکت‌های کارگزاری، بیش از پیش اهمیت یافته است.

به گزارش اکو اقتصاد،حدثه منادی، یکی از مدیران فعال در حوزه اعتبارات کارگزاری تأکید می‌کند: جنگ و شرایط بحرانی، هرچند تهدیدآمیز، اما می‌تواند نقطه‌ای برای بازنگری در سیاست‌ها و خلق فرصت‌های تازه نیز باشد.

او با اشاره به چرخه سه‌مرحله‌ای مدیریت بحران (مقدمه بحران، مواجهه و بهبود)، معتقد است؛ صنعت کارگزاری نیازمند سیاست‌گذاری دقیق‌تری برای تطبیق با شرایط خاص بازار است.

به گفته منادی، یکی از اقدامات مؤثر در مدیریت ریسک اعتباری، بازنگری در ضرایب اعتباری نمادهایی است که در شرایط بحرانی، عملکرد ضعیفی در بازارگردانی یا سهام‌داری داشته‌اند. نمادهایی که نه‌تنها از منظر سودآوری و نسبت‌های P/E ttm در وضعیت زیان‌ده قرار دارند، بلکه از منظر نقدشوندگی و حجم مبنا نیز در سطح پایینی قرار گرفته‌اند.

او، پیشنهاد می‌دهد؛ نهاد ناظر و کمیته پایش ریسک، پس از عادی‌سازی شرایط بازار، سیاست متغیرسازی ضرایب اعتباری را در دستور کار قرار دهند. همان‌گونه که کاهش ضریب اعتباری برخی صندوق‌ها اقدام مثبتی بود، ادامه این مسیر می‌تواند پرتفوی اعتباری مشتریان را در زمان بحران‌ها در برابر نوسانات شدید محافظت کرده و ریسک اعتباری و تسویه را برای کارگزاری‌ها کاهش دهد.

به اعتقاد این کارشناس، تصمیم‌گیری هوشمندانه در تخصیص اعتبار به نمادها، باید بر اساس تحلیل عمیق‌تری از شرایط مالی، رفتاری و نقدشوندگی باشد. اعطای اعتبار توسط کارگزاری در شرایط فعلی اگرچه برای یک سری از نمادها شاید کمکی به بازار نکند اما باعث رونق بازار و افزایش نقدشوندگی می‌شود.

0 نظر:

نظر بدهید