به گزارش اکو اقتصاد به نقل از تسنیم، افزایش تعرفههای خدمات تشخیصی و درمانی از سویی و عدم انعقاد قرارداد بخش خصوصی با بیمههای پایه از جمله بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت، موجب شده تا بیماران برای دریافت خدمات درمانی، بیش از گذشته به بیمارستانها و درمانگاههای دولتی مراجعه کنند تا سهم کمتری از هزینههای سلامت را از جیب خود بپردازند.
علاوه بر رشد تعرفهها که سالانه صورت میگیرد بسیاری از پزشکان و مراکز درمانی بخش خصوصی به دلیل بدعهدی سازمانهای بیمهگر پایه در پرداخت مطالبات، اقدام به انعقاد قرارداد با بیمهها نمیکنند. نتیجه این وضعیت، صفهای طولانی در اورژانسها، ازدحام در کلینیکهای تخصصی و پر شدن سریع ظرفیت سامانههای نوبتدهی آنلاین به ویژه در مراکز درمانی دولتی است.
در واکنش به افزایش تقاضا، بسیاری از بیمارستانهای دولتی، از جمله بیمارستانهای تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیز، سامانههای نوبتدهی الکترونیک راهاندازی کردهاند. این سامانهها با هدف نظمبخشی به روند مراجعه و جلوگیری از صفهای حضوری طراحی شدهاند. با این حال، بنا به گفته کاربران، ظرفیت نوبتها در برخی تخصصهای پرمراجعه ظرف چند دقیقه پس از باز شدن سامانه پر میشود. در این میان بخش مهمی از خدمات درمانی در بخش دولتی از سوی مراکز سازمان تامین اجتماعی به مردم ارائه میشود.
عباس فضائلی، مدیرکل ارزیابی و تعالی خدمات بالینی سازمان تأمین اجتماعی درباره تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی میگوید: در حال حاضر بالغ بر 330 مرکز درمانی سرپایی و 80 مرکز درمانی بستری در بخش درمان مستقیم و 58000 مرکز درمانی طرف قرارداد در سطح کشور، مشغول ارائه خدمت به بیمه شدگان هستند.
وی میافزاید: تامین اجتماعی تقریباً با همه مراکز درمانی نظام سلامت کشور که تمایل به عقد قرارداد داشتهاند، قرارداد خرید خدمت دارد.
با وجود این اظهارات، به دلیل تأخیر فراوان بیمههای پایه از جمله تأمین اجتماعی در پرداخت مطالبات مراکز درمانی، برخی از مراکز درمانی نظام سلامت کشور، از انعقاد قرارداد با این بیمه سرباز میزنند. موضوعی که منجر به شلوغی بیحد و نصاب بیمارستانهای طرف قرارداد بیمه تأمین اجتماعی شده است.
در همین راستا، شهرام غفاری، معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی درباره تدابیر این سازمان برای کاهش صف مراجعه به مراکز درمانی اظهار کرد: ظرفیت تختهای بیمارستانی ما 70 درصد پر شده است یعنی هنوز 20 تا 30 درصد ظرفیت خالی در بخشهای بستری داریم و اصولاً نباید بیماران در بخش بستری خیلی در صف باشند.
وی افزود: در بخشهای سرپایی در برخی مراکز با ازدحام بیماران مواجهیم؛ این موضوع چند راهکار دارد از جمله اینکه زمان ارائه سرویس و نوبت دهی به شکلی باشد که همه بیماران مجبور نشوند در ساعت مشخصی در کلینیک حاضر شوند. ما برای رفع این مشکل فعالیت برخی کلینیکها را به صورت شیفتهای صبح و عصر تنظیم کرده و برخی را شبانهروزی کردهایم تا میزان مراجعات در طی روز توزیع شود.