به گزارش اکو اقتصاد، تنها سخنگوی انجمن تایر اعلام کرده است تولید لاستیک در کشور از نیمه دوم امسال بین 20 تا 25 درصد کاهش خواهد یافت. او سه عامل اصلی این افت را مشکلات ارزی، انباشت مطالبات از خودروسازان و رشد بیرویه واردات دانسته است.
به گفته وی، در دو سال گذشته حدود 450 هزار تن تایر وارد کشور شده در حالیکه نیاز واقعی تنها 400 هزار تن بوده است. تولیدکنندگان داخلی توان تأمین 300 هزار تن را دارند و صرفاً باید 100 هزار تن وارد شود، اما واردات بیش از حد، توان رقابتی تولید داخلی را تضعیف کرده است.
او همچنین افزود: «تنها در سال 1403 بیش از یک میلیارد دلار ارز برای واردات تایر تخصیص یافته، در حالیکه تولیدکنندگان داخلی در تأمین ارز با مشکل مواجه هستند. از سوی دیگر، مطالبات ما از خودروسازان به حدود 5 همت رسیده و هنوز پرداختی صورت نگرفته است.»
*کاهش تیراژ با اقدامات حمایتی مهار میشود؟
در واکنش به این نگرانیها، شیخ، معاونت صنایع عمومی وزارت صمت با تأیید بخشی از مشکلات صنعت تایر به تسنیم گفت: مشکلات تولیدکنندگان تایر را قبول دارم، بهویژه در زمینه تخصیص ارز که همین امر چالشهایی ایجاد کرده است.
وی افزود: عمده افزایش واردات چه در بخش تایرهای سواری و چه تایرهای سنگین در سال 1402 اتفاق افتاد، اما در سال 1403 این روند کاهشی شده است. اکنون تولیدکنندگان بهدلیل رکود بازار و طلبهای معوق از خودروسازان با مشکل روبهرو هستند و برای ادامه چرخه تولید ناچار به کاهش تیراژ شدهاند.
شیخ با تأکید بر تلاش دولت برای جلوگیری از افت تولید، گفت: با رایزنی با بانک مرکزی و رفع مشکلات قطعی برق در تلاش هستیم موانع تولید را کاهش دهیم. جلسات متعددی با دستگاههای مربوطه برگزار شده تا راهکارهای عملی برای رفع مشکلات پیدا شود.
به گزارش تسنیم، صنعت تایر کشور در شرایط حساسی قرار دارد: از یکسو تولیدکنندگان از فشار واردات و کمبود نقدینگی گلایه دارند و از سوی دیگر، وزارت صمت وعده داده با اقدامات حمایتی در حوزه ارز و زیرساخت مانع از افت بیشتر تولید شود. سرنوشت این صنعت وابسته به آن است که این وعدهها در عمل چهقدر سریع و مؤثر اجرایی شوند.