20 درصد راههای روستایی کشور سالم است
استاد دانشگاه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه ارزش راههای کشور 9 هزار همت است، گفت: فقط 20 درصد راههای روستایی کشور سالم است.

به گزارش اکو اقتصاد به نقل از تسنیم،   فریدون مقدس نژاد استاد دانشگاه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه وحدت رویه در بهسازی جاده ها نداریم از استقرار اکثر کارخانجات قیر در غرب و شمال غرب کشور خبر داد و اظهار کرد: در رابطه با  قیر امولسیون کیفیت مورد بررسی قرار نمی گیرد و امیدوارم در آینده با جدیت به کیفیت این نوع قیر پرداخته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 293 هزار کیلومتر انواع راه در کشور به ارزش حدود 9 هزار همت داریم، افزود: از این رقم،  3130 آزادراه، 21 هزار کیلومتر بزرگراه و حدود 110 هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت است.

وی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد وضعیت پی سی آی (وضعیت رویه جاده‌ها) در سمنان مطلوب نیست و در استان‌های دیگر وضعیت فایل قبول است، تصریح کرد: وضعیت رویه آسفالت خراسان رضوی مطلب است اما در سایر استان ها از جمله سمنان مناسب نیست، می توان عملکرد مدیران را از همین زمینه مورد ارزیابی قرار داد.

وی بیان کرد: در بزرگراه ها وضعیت در کشور تقریبا مناسب است، اما در استانی مانند کردستان وضعیت مناسب نیست و سازمان راهداری باید در رابطه با ناهمواری های جاده در این استان بررسی لازم را انجام دهد. در مسیر زنجان- تبریز وضعیت چندان رضایت بخش نیست.

استاد دانشگاه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: در راههای فرعی پی سی آی مناسب نیست و فارغ از فشارهای سیاسی که اعمال می شود می توانیم منابع مالی برای به طور عادلانه توزیع کنیم.

مقدس نژاد در جمعه بندی سخنانش در رابطه با وضعیت رویه راهها گفت: از سال 97 تا 1400 روند پی سی آی ( وضعیت رویه راهها)  نزولی بوده، اما از سال 1400 تا سال 1402 روند بهبود یافته است.

وی گریزی به وضعیت راههای روستایی زد و افزود: در زمان حاضر فقط 20 درصد راههای روستایی سالم است. 28 درصد دارای خرابی متوسط، 5.8 درصد دارای خرابی شدید و 26.5 درصد دارای خرابی زیاد است.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال در بخش آسفالت های حفاظتی عملکرد خوب نیست، اظهار کرد: هدف در این بخش  4000 کیلومتر بوده اما عملکرد 1968 کیلومتر  است. به نظر می رسد به دلیل عدم تخصیص منابع کافی، جاده های ما به سمت خرابی زیاد پیش رفته اند. تبعات این کار را عملا در عدد و رقم می بینم. قرار بود سهم منابع آسفالت حفاظتی را افزایش دهیم که متاسفانه این اتفاق روی نداده است.

وی تاکید کرد: هدف ما در راهداری چیست که 4000 کیلومتر هدف‌گذاری می شود، سازمان راهداری در این زمینه پاسخگو باشد.

0 نظر:

نظر بدهید