افزایش ۱.۴ درصدی شاخص FTSE ۱۰۰ لندن
در پایان معاملات هفتگی بازارهای جهانی، شاخص‌های اصلی اروپا رشد کردند و شاخص فوتسی ۱۰۰ لندن با ۱.۴ درصد رشد به کار خود پایان داد.

به گزارش بورس فوری،معاملات هفتگی بازارهای سهام در حالی پایان یافت و بورس‌های دو سوی اطلس در فضایی متفاوت به تعطیلات رفتند که بیشتر شاخص‌های مهم بازارهای آسیایی با افت روبه‌رو شدند، به طوری که در آخرین روز معاملات هفته، شاخص MSCI آسیا-اقیانوسیه به میزان ۰.۸۹ درصد افت را ثبت کرد.

بر اساس این گزارش، در بازارهای اروپایی اما فضای دیگری حاکم بود. به طوری که شاخص فوتسی ۱۰۰ لندن با ۱.۴ درصد رشد به کار خود پایان داد. دکس آلمان ۰.۳۲ درصد بالا رفت و سی‌ای‌سی ۴۰ فرانسه با رشدی قابل توجه به میزان ۲.۲۸ درصد افزایش را تجربه کرد. در همین حال، شاخص FTSE MIB ایتالیا ۰.۷۳ درصد و IBEX ۳۵ مادرید هم ۰.۲ درصد رشد کردند. همچنین دو شاخص استوکس ۶۰۰ و استوکس ۵۰ به ترتیب ۱.۱۱ درصد و ۱.۱۶ درصد رشد را ثبت کردند.

رشد اندک شاخص مرکب بورس نیویورک

در عین حال، در بورس وال استریت، از همان آغاز معاملات روز جمعه شاخص‌ها حال چندانی نداشتند. در پایان معاملات، شاخص داو جونز توانست ۰.۱۶ درصد افزایش یابد. شاخص مرکب بورس نیویورک نیز ۰.۳۵ درصد رشد کرد. با این حال، اس اندپی ۵۰۰ به میزان ۰.۰۷ درصد و نزدک ۰.۳۶ درصد افت را تجربه کردند. از سویی، شاخص بی‌ثباتی VIX هم به میزان ۱.۴۱ درصد افت کرد. با این حال، بسیاری از کارشناسان انتظار دارند که روند صعودی بازار سهام آمریکا در سال ۲۰۲۴ ادامه پیدا کند.

کاهش ۱۲ درصدی ارزش سهام اینتل

افزون بر این، از مهمترین اخبار روز می‌توان به کاهش ۱۲ درصدی ارزش سهام اینتل به دلیل پیش‌بینی کاهش درآمد سه ماه نخست امسال، کاهش ۸۰ میلیارد دلاری ارزش بازار تسلا، افزایش ۳ درصدی ارزش سهام شرکت امریکن اکسپرس به دلیل رشد ۱۴ درصدی درآمد و توقف فعالیت پالایشگاه نفتی شرکت شل در آلمان تا سال ۲۰۲۵ اشاره کرد. در ادامه اخراج نیروهای رسانه‌ای، بیزنس اینسایدر نیز از کاهش ۸ درصدی کارکنان خود خبر داد.

عملکرد مالی سه چهارم شرکت‌ها

این گزارش می‌افزاید، دیروز گزارش عملکرد مالی سه ماه چهارم تعداد دیگری از شرکت‌ها منتشر شد. بر این اساس، شرکت ویزا، اینتل، امریکن اکسپرس، تی‌موبایل و Capital One Financial با افزایش درآمد در فصل پایانی سال گذشته روبه‌رو شدند. همچنین شرکت‌های مایکروسافت، آلفابت، فایزر، نوو نوردیسک و مسترکارت نیز در روزهای آینده گزارش عملکرد مالی خود را منتشر خواهند کرد.

همچنین، روز جمعه، بورس وال استریت شاهد سه عرضه اولیه سهام در بخش‌های دارو و درمان بود.

0 نظر:

نظر بدهید