به گزارش اکواقتصاد، نشست خبری یازدهمین همایش بانکداری نوین و نظامهای پرداخت با محوریت «زیست بوم بانکداری هوشمند؛ حکمرانی دیجیتال و نظارت فناورانه» با حضور کوروش پرویزیان - رئیس پژوهشکده پولی و بانکی و نوش آفرین مومن واقفی - معاون فناوری نوین بانک مرکزی و علیرضا ماهیار - مدیر عامل شرکت ملی انفورماتیک در محل پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار شد.
نمایش دستاوردهای صنعت پولی
در ابتدای این نشست پرویزیان - رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، با اشاره به همایش بانکداری نوین و نظامهای پرداخت با محوریت زیست بوم بانکداری هوشمند؛ حکمرانی دیجیتال و نظارت فناورانه گفت: این همایش در تاریخ پنجم و ششم آذرماه با حضور همه فعالان و خبرگان نظام مالی و پولی کشور به عنوان یک کار منسجم میان شبکه بانکی، بانک مرکزی و شرکت ملی انفورماتیک و همچنین پژوهشکده پولی و بانکی برگزار میشود و همزمان با همایش، نمایشگاه صنعت پرداخت و بانکداری نیز در سال همایش های برج میلاد برگزار میشود و محورهای همایش مربوط به نگرشهای اکوسیستمی در نظام مالی، ارزهای دیجیتال، بانکداری هوشمند و قوانین بالا دستی است.
وی افزود: در این همایش نزدیک به ۴۰ مقاله تایین شده که ۱۸ مقاله برتر توسط نویسندگان آنها ارائه میشود. همچنین در کنار همایش، نمایشگاه صنعت پرداخت نیز ۸۰ شرکت و بانک حضور دارند و ۳۰ فرصت معرفی محصول جدید فناورانه در بخش نظام پرداخت پیش بینی شده است.
نوشآفرین مومن واقفی، معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه تفاوت اصلی این دوره با سال قبل این است که علاوه بر رویکرد به آینده سعی شده دغدغههای روز هم لحاظ شود، اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی بحث این است که در چند سال اخیر در زیست بومی مالی کشور ذینفعان جدید آمده، اما نگاهها متمایز است لزوم در بازنگری نگرش از سیستمی به اکوسیستمی را در این همایش در نظر گرفتهایم و امسال با توجه به قانون جدید بانک مرکزی بحثهای نظارت هوشمندی جدیتر شده که بر این اساس در این همایش بر استفاده از فناوری برای بحث نظارت تاکید میشود. بانک مرکزی همایش را یک فرصت مناسب میداند و امسال هم استقبال میکنیم.
به گفته این مقام مسوول در بانکمرکزی، در بحث رمز پول و ریال دیجیتال باتوجه به این که دوره آزمایشی ریال دیجیتال تمام شده برنامه اصلی این است که بر توسعه پذیری ریال دیجیتال تمرکز کنیم و در این همایش به این موارد خواهیم پرداخت.
وی با بیاناینکه حدود یک ماه پیش الگوریتمهای جدید اعتبارسنجی جایگذاری شده است و اکنون جدل جدید اعتبارسنجی با الگوریتم جدید در حال اجرا است، تصریح کرد: جمع تراکنش افراد جدا از سوابق چکهای برگشتی به این بحث رسیده بحثی که دنبال آن هستیم بهینه سازی الگوریتم است احتمالا بحث مالیاتی هم به این الگوریتم اضافه خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر بر بهینهسازی الگوریتمهای این حوزه کار میکنیم. اقلامی مانند بدهی مالیاتی و رفتار مالی افراد از جمله شاخصهایی است که به اعتبارسنجی اضافه خواهد شد. در بحث نظارت هوشمند و بانکداری هوشمند که مبتنی بر داده است، تلاش شده که از هوش مصنوعی به عنوان یک مولفه زیرساختی استفاده شود.
مومنواقفی درباره اتصال بانکها به چک الکترونیک هم تصریح کرد: نزدیک به ۱۶ بانک در حوزه چک الکترونیک در حال حاضر فعال هستند. در حوزه چک الکترونیک برای افراد حقوقی با مسائلی مواجه و در حال پیگیری رفع آن هستیم تا به زودی چک الکترونیک برای افراد حقوقی نیز رونمایی شود.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی با بیان اینکه رفع مسدودی چک همواره مورد تاکید بانک مرکزی بوده است، تاکید کرد: البته برخی بانکها در این حوزه محدودیت فناوری دارند که در حال ارتقای آن هستند. اینکه بانکی در این حوزه با مشتری همکاری نکند به هیچ وجه مورد تائید نیست و هر موردی که مشاهده شود را مردم و خبرنگاران میتوانند به بانک مرکزی به عنوان یک تخلف گزارش کنند.
وی ادامه دارد: در بخش املاک و اسکان، سامانهای را در اختیار بانک مرکزی قرار دادهاند که به بانکها ابلاغ کردهایم تا از آن استفاده کنند. بانکها میتوانند برای ارائه دسته چک به مردم از این سامانه استفاده کنند که آییننامه این اقدام به بانکها ابلاغ شده و در دست پیگیری است.
هیچ هک بانکی در ۲ ماه گذشته نداشتیم
وی اختلال هفته گذشته بانک ملت را هک ندانست و گفت: در یکی دوماه گذشته هیچ هکی در سامانههای بانکی نداشتیم. در تمام دنیا مواردی از نشر دیتا اتفاق میافتد و در کشور ماهم این موضوع بعضا اتفاق میافتد. مورداخیر بانک ملت اختلال سیستمبوده وهکی در کار نیست.
مومنواقفی با اشاره به اینکه در پروژه کهربا تمام بانکهای بزرگ کشور حضور دارند ک نزدیک ۹۰ درصد مشتریان بانکی در خصوص کهربا پوشش داده شدهاند، ادامه داد: به دلیل هزینه و ارزبری بالای تبدیل کارتهای الکترونیک به کارتهای مغناطیسی سعی داریم با فراهم کردن زیرساخت فناوری از فناوری NFC تلفنهای همراه استفاده شود. در این راستا، از فناوری توکنازیشن در طرح کهربا استفاده کردهایم به صورتی که کارت بانکی به صورت توکنایز در تلفن همراه ثبت شود و سپس عملیات پرداخت با استفاده از تکنولوژی NFC تلفن همراه انجام شود.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی درباره اتصال میر روسیه به شتاب ایران گفت: پس از رونمایی از میرشتاب از نظر فنی سیستم کارتی ایران و روسیه به یکدیگر متصل شده است. در این رابطه باید استانداردهایی رعایت میشد تا امکان تراکنش مستقیم بین ایران و روسیه برقرار شود که آنها را فراهم کردهایم. هماکنون امکان تراکنش بین میر روسیه و شبکه شتاب ایجاد شده است.
وی درباره طرح ریال دیجیتال گفت: در فاز اول پروژه ریال دیجیتال بیشتر روی بحث فنی تمرکز داشتهایم و نتیجه گیری این بود که کاربری ریال دیجیتال به اندازه کافی کاربردی نشده است. چندین پیشنهاد در کاربردهای مختلف این حوزه داشتهایم و در نظر داریم کاربرد ریال دیجیتال را بیشتر کنیم.
نیازمند خدمات فناورانه جدید مالی
در ادامه این نشست، ماهیار - مدیر عامل شرکت ملی انفورماتیک خاطر نشان کرد: در این همایش ایدههای جدید بر اساس سیاستهای کلی نظام ارائه میشود تا مبنای تحول در حوزه دیجیتال باشد. چراکه فناوری های هوشمند میتواند تخول بزرگی در حوزه پرداخت و نظام های پرداخت باشند.
وی ادامه داد: امروز در حالی که کاربری از موبایلها ۱۲۰ درصد است، امروز دیگر شبکه مالی و سیستم بانکی به فضای بانکها محدود نمیشود. بنابراین در این شرایط باید خدمات فناورانه به شکل جدید ارائه شود.
مدیر عامل شرکت ملی انفورماتیک گفت: موضوعاتی مانند یادگیری، کلان دادهها و الگوهای هوشمند در بخش فناورانه امروز در حوزه فناوریهای مالی و پرداخت اهمیت دارد. همچنین بسیاری از موضوعات به ابزارهای هوش مصنوعی معطوف شده است. بحث مشتریان، جریانهای مالی و سیستم پرداخت این الزام را ایجاد میکند تا نظارت هوشمند در این حوزه گسترش یابد.
وی در رابطه با حضور هوش مصنوعی در حوزه فناوریهای مالی و صنعت پولی و اقداماتی که باید در این حوزه صورت بگیرد خاطر نشان کرد: در حال حاضر دو محور در حال متحول کردن زیرساختهای مالی در سطح جهانی است. یک بخش مربوط به ضرفیتهای فنی هوش مصنوعی است و بخش دیگر مربوط به امکانات استفاده از شبکههای مبتنی بر بلاک چین است.
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک ادامه داد: در ایران، هوش مصنوعی سالها است که در حوزه احراز هویت مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال در سامانه سجام و همچنین، احراز هویت شبکه بانکی و همچنین اپلیکیشنها بانکداری الکترونیک، افتتاح حسابها مبتنی بر احراز هویت دیجیتال و دادهها انجام میشود.
ماهیار گفت: با این حال، هوش مصنوعی اگر تنها در این بخش و یا حوزه سخت افزار مورد استفاده قرار بگیرد، در حق خودمان و کشور کوتاهی کردهایم. حوزههای کاربردی به خصوص در حوزه تسهیلات، سرمایه گذاری، استفاده از ضرفیتهای مختلف پرداخت، در استفاده از بانکداری شخصی و همچنین تسهیل خدمات مورد استفاده افراد و کاربران در بستر یک پلتفرم، در گروه حوزههایی هستند که به طور ویژه در حال کار بر روی آنها هستیم. به عبارتی در نظام بانکی کشور، به ویژه بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور، در حال کار روی ارتقا مفاهیم مربوط به حوزه نظارت هوشمند هستیم.
وی خاطرنشان کرد: دادههای مشتریان با توجه به اهمیت، تحلیل اعتبار سنجی و تحلیل رفتارها و از همه مهمتر بازخورد ارائه خدمات بانکی، حوزههایی هستند که هوش مصنوعی میتواند به آنها ورود کرده و از یک مدل سنتی با هدف راحتی و دسترس پذیری، تبدیل به مدل هوشمند کند.
ماهیار با اشاره به فرصتهای پیش رو در این همایش گفت: نکته مهم در اینجا، کاربرد پذیرکردن و تعامل پذیر کردن سرویس های خدمات مالی و پرداخت است و بی شک این همایش یک فرصت مناسب و ارزشمند است تا یک تبادل پیام بین شرکت های مختلف و بخشهای مختلف صنعت مالی و پرداخت کشور شکل بگیرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: بی شک تا پایان امسال میزان استفاده از ریال دیجیتال گسترش بسیاری پیدا میکند و همچنین در بخش دور زدن تحریمها میتواند کمک شایانی داشته باشد.