صادرات صنایع معدنی به مرز ۱۳.۷ میلیارد دلار رسید
بر اساس آمار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، ارزش صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی کشور برای نخستین بار در سال ۱۴۰۲، به مرز ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش اکو اقتصاد،  به نقل از ایمیدرو، بر اساس آمارهای ارائه شده، در سال گذشته ارز صادرات تولید در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور قریب به ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ثبت شده که نسبت به ۱۲.۵ میلیارد دلار ارزش صادراتی این حوزه در ۱۲ ماهه ۱۴۰۱، افزایش ۹.۶ درصدی داشته است.

افزون بر این، آنطور که سابقه صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی کشور نشان می‌دهد؛ ارزش صادراتی این حوزه طی چند دهه اخیر، برای اولین بار رکورد زده است.

همچنین، از این میزان ارزش صادراتی معدنی‌ها، صادرات زنجیره فولاد به ارزش ۶.۱ میلیارد دلار، بالاترین سهم را در این بخش به خود اختصاص داده و پس از آن، زنجیره مس با صادرات ۱.۶ میلیارد دلاری در جایگاه دوم قرار گرفته است.

این گزارش می‌افزاید: به ترتیب صادرات در زنجیره آلومینیوم ۹۰۲ میلیون دلار، روی ۵۴۷ میلیون دلار، زغالسنگ و کک هر یک ۵۰۰ میلیون دلار و سیمان ۳۸۴ میلیون دلار ثبت شده و این صنایع در جایگاه سوم تا ششم ایستاده‌اند.

در عین حال، بر اساس آمار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، در مقابل این حجم صادراتی، حدود هفت میلیارد دلار (هفت میلیارد و سه میلیون تومان) واردات به کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی در سال گذشته صورت گرفته که ۳۵ درصد بیش از مجموع واردات در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ بوده است.

گفتنی است؛ هر چند میزان واردات نسبت به سال ۱۴۰۱، افزایش یافته اما ارزش صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی کشور، ۹۵ درصد بیش از میزان واردات در این حوزه بوده است.

0 نظر:

نظر بدهید