به گزارش اکو اقتصاد، با آغاز واردات بنزین سوپر توسط بخش خصوصی و قیمتگذاری آن بر مبنای نرخهای بورس انرژی، بازار سوخت کشور وارد مرحله ای جدید از رقابت، تنوع و واقعی سازی قیمتها میشود. این اقدام میتواند گامی مهم در کاهش فشار ناترازی، عرضه، بهبود کیفیت سوخت و حرکت تدریجی به سوی آزادسازی قیمتها باشد.
با توجه به ناترازی در عرضه بنزین و حذف عملیاتی بنزین سوپر از چرخه توزیع، واردات بنزین ویژه بهعنوان راهکاری برای پاسخ به بخشی از نیاز بازار آغاز شده است. این فرآورده با استانداردی متفاوت از بنزین فعلی تولید داخل و بهصورت وارداتی تأمین خواهد شد.
با توجه به اینکه بنزین وارداتی را بخش خصوصی تأمین میکند، قیمتگذاری آن تابعی از نرخ جهانی نفت، هزینه واردات، حملونقل، خدمات و سود سرمایهگذار خواهد بود. این محصول بر اساس سازوکار بورس انرژی قیمتگذاری میشود و نرخ نهایی آن شناور و متغیر خواهد بود.
اگرچه دولت از مدتها پیش وعده ورود این محموله را داده بود، اما تاکنون توزیعی در جایگاههای سوخت صورت نگرفته است. با این حال طبق برنامهریزی انجامشده، انتظار میرود که نخستین محموله وارداتی از هفته آینده در برخی نقاط کشور عرضه شود.
در حال حاضر دولت برای فرآوردههایی مانند بنزین و نفتگاز یارانه قابلتوجهی پرداخت میکند. به عنوان مثال، عرضه نفتگاز به قیمت ۳۰۰ تومان به جایگاهدار انجام میشود، در حالی که فقط ۳۸۴ تومان بابت کارمزد خدمات به جایگاه تعلق میگیرد. این وضعیت نشان میدهد که عرضه این فرآورده حتی هزینههای توزیع را نیز پوشش نمیدهد.
افزایش قیمت سوخت باید در چارچوبی منسجم و هماهنگ با افزایش سطح درآمدی مردم انجام شود. نمیتوان بدون در نظر گرفتن وضعیت معیشتی جامعه و با وجود قیمتگذاری غیرواقعی خودرو، قیمت بنزین را بهیکباره افزایش داد. چنین تصمیماتی باید در قالب یک بسته کامل اصلاحات ساختاری، با نگاه کارشناسی و تدریجی اتخاذ شوند.