به گزارش اکو اقتصاد، در آیین رونمایی از سامانه جامع امور اعضا، حسن رضاییپور، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، از آغاز یک تحول جدی در زیرساختهای دیجیتال کانون و صنعت کارگزاری خبر داد و تأکید کرد هدف این پروژه، تمرکز دادهها، ارتقای صنعت، ایجاد بستر درآمدزایی و افزایش رفاه اعضا است.
رضاییپور با اشاره به رویکرد جدید هیئتمدیره کانون گفت که از ابتدای سال جاری، پروژه تحول دیجیتال در کانون آغاز شده است: سعی کردیم با ایجاد یک پایگاه داده، دیتاهایی را که در صنعت کارگزاری استفاده میشود بهصورت متمرکز در کانون مستقر کنیم و برای درآمدزایی، ارتقای صنعت و رفاه بیشتر اعضا از آن بهره ببریم.
به گفته وی، این حرکت در ادامه تکلیف سازمان بورس به کانون در سالهای گذشته بوده و اکنون وارد مرحلهای شده که میتواند نقش «سامانه اصلی» را در تعامل ارکان بازار سرمایه ایفا کند.
دبیرکل کانون کارگزاران با انتقاد از تعدد سامانهها در بازار سرمایه افزود: امیدواریم این پروژه به بلوغی برسد که سامانههای متعددی که امروز ارکان و اعضا با آنها دستوپنجه نرم میکنند کمتر شود؛ به نقطهای برسیم که این سامانه، سامانه اصلی باشد و همه ارکان بتوانند از آن برای اعطای مجوزها و سایر امور سرویس بگیرند.
وی تأکید کرد: این سامانه فقط برای امور جاری و روزمره نیست، بلکه پایه و زیرساختی است برای توسعه خدمات گستردهتر در آینده.
پوشش جامعه ۵۰ تا ۸۰ هزار نفره و امکان توسعه به سایر نهادهای مالی
رضاییپور جامعه هدف این سامانه را بسیار فراتر از اعضای مستقیم کانون دانست: در گام اول، جامعه آماری حدود ۵۰ هزار نفر شامل اعضا، وابستگان و خانوادههای تحت پوشش آنها هدفگذاری شده است.
با توجه به دیتای موجود از دارندگان مدارک حرفهای بازار سرمایه، این جامعه آماری میتواند در مراحل بعد به ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر برسد.
وی همچنین اعلام کرد: در صورت صدور مجوز از سوی سازمان بورس، امکان افزودن سایر نهادهای مالی نیز در گامهای بعدی وجود خواهد داشت.
رضاییپور به وعدهای که در گردهمایی نوروزی سال جاری داده شده بود اشاره کرد و گفت: مدیر نظارت بر بورسها در ابتدای سال وعده دادند که محدودیتهای ماده ۱۶ دستورالعمل اعتباری، منوط به راهاندازی این سامانه، مورد بازنگری قرار گیرد. امروز پس از رونمایی، در مرحلهای هستیم که اگر سازمان بورس مجوز بدهد، از طریق API از سایر ارکان نیز دیتا دریافت کرده و یک دیتای سالم، معتبر و تمیز در اختیار سازمان قرار میدهیم.
وی ابراز امیدواری کرد که با تکمیل اتصالهای دادهای، محدودیتهای ماده ۱۶ تا آغاز سال جدید برطرف شود تا کارگزاریها و همکاران بتوانند از فرصتهای بازار بهتر استفاده کنند.
رونمایی آتی از سامانه اعتبارسنجی مشتریان اعتباری
دبیرکل کانون در بخش دیگری از سخنان خود به ریسک مشتریان اعتباری بهعنوان یکی از چالشهای جدی کارگزاریها اشاره کرد و از رونمایی یک سامانه مجزا در این حوزه خبر داد: در اولین فرصت که فکر میکنم دیماه باشد، از سامانه اعتبارسنجی مشتریان اعتباری رونمایی خواهیم کرد. امروز یکی از ریسکهای اصلی اعضای ما، ریسک مشتریان اعتباری است؛ مشتریانی که بعضاً سالها در بازار فعال بودهاند، سابقه مناسبی ندارند اما به سراغ کارگزاریهای جدید میروند و آنها را هم در معرض ریسک مالی قرار میدهند.
به گفته او، اعضای مشمول ماده ۱۶ در واقع مشتریان اعتباری کارگزاریها محسوب میشوند و دادههای این سامانه در آن بخش نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا ریسک اعتباری کارگزاریها کاهش یابد.
راهاندازی مرکز پژوهشها بهعنوان بازوی فکری کانون
رضاییپور سپس به راهاندازی مرکز پژوهشهای کانون کارگزاران در سال جاری اشاره کرد و آن را مکمل سامانههای جدید دانست:
• کارگروههای تخصصی کانون تشکیل شده و فراخوان همکاری ارسال شده است.
• بررسی رزومهها آغاز شده و خروجی کارگروهها، ورودی مرکز پژوهشها خواهد بود.
• در مقابل، خروجی مرکز پژوهشها بهصورت پیشنهادهای سیاستی و عملیاتی برای توسعه بازار به سازمان بورس ارائه میشود.
وی اشاره کرد که پیشنویس برخی از این پیشنهادها در پنل ایندکس کیش به فعالان بازار ارائه شده و قرار است در کارگروهها تکمیل شود تا سایر اعضا نیز از نتایج آن بهرهمند شوند.
حضور فعال در نمایشگاهها و حمایت از اعضا
دبیرکل کانون کارگزاران یکی دیگر از محورهای فعالیت کانون را حضور پررنگ و هدفمند در نمایشگاهها با حمایت مستقیم کانون عنوان کرد و گفت: حضور اعضا در نمایشگاهها در قالب پاویون کانون کارگزاران سازماندهی شده است. نمونه آن، نمایشگاه ایندکس مشهد بود که با هزینهای پایین و مدیریت مناسب برگزار شد و به گفته رضاییپور، «فیدبک بسیار خوبی» برای اعضا به همراه داشت.
ماژول استخدام و معرفی نیروی انسانی متخصص
یکی از مزیتهای مهم سامانه امور اعضا، قابلیت آن برای ساماندهی فرایند استخدام در نهادهای مالی است. رضاییپور در اینباره توضیح داد: این سامانه میتواند یک ماژول دیگر هم در خود جا بدهد و آن ساماندهی درخواستهای شغلی است؛ یعنی عزیزانی که درخواست شغل دارند و میخواهند به نهادهای مالی معرفی شوند، یا بالعکس نهادهای مالی که بهدنبال جذب نیرو هستند.
بر این اساس، قرار است در این سامانه، نیروهای مستعد دارای مدارک حرفهای معرفی شوند تا فرآیند جذب و استخدام در نهادهای مالی بازار سرمایه، شفافتر، هدفمندتر و کارآمدتر انجام شود.
در پایان این آیین، رضاییپور ضمن قدردانی از همراهی اعضا و ارکان بازار سرمایه، ابراز امیدواری کرد با بهرهبرداری کامل از سامانه امور اعضا، راهاندازی سامانه اعتبارسنجی مشتریان اعتباری و فعال شدن مرکز پژوهشهای کانون، نسل جدیدی از خدمات دادهمحور، شفاف و کارآمد در صنعت کارگزاری شکل بگیرد و زمینه رشد پایدار و کاهش ریسک برای همه بازیگران این صنعت فراهم شود.