روز بیمه و اهمیت شفافیت در عملکرد صنعت بیمه
روز بیمه را می‌توان روز ملی مطالبه شفافیت در صنعت بیمه دانست. بیمه صنعتی است که بر پایه اعتماد و داده بنا شده و غیاب شفافیت در آن موجب بی‌اعتمادی می‌شود و آثار منفی بر کل نظام اقتصادی دارد. شفافیت در بیمه به مفهوم ارائه اطلاعات دقیق درباره وضعیت مالی شرکت‌ها، کیفیت ذخایر، نسبت‌های توانگری، خسارت‌های جاری، هزینه‌های اداری، شیوه قیمت‌گذاری، عملکرد سرمایه‌گذاری‌ها و چرخه‌های پرداخت خسارت است

به گزارش اکو اقتصاد،روز بیمه فرصتی است برای اینکه این مفهوم به صورت عمومی و صریح یادآوری شود. با توجه به اینکه ذی‌نفعان بیمه شامل بیمه‌گذاران، بیمه‌شدگان، شبکه فروش، سهام‌داران و حتی نهادهای ناظر هستند، شفافیت به عنصر کلیدی پاسخ‌گویی تبدیل می‌شود. بیمه‌گر بدون شفافیت نمی‌تواند ادعای حرفه‌ای بودن داشته باشد و فقدان شفافیت در ذخایر فنی یا در صورت‌های مالی به‌تدریج تبدیل به بحران توانگری می‌شود. عدم شفافیت در قیمت‌گذاری علاوه بر رقابت ناسالم و دامپینگ پنهان میان شرکت‌ها، در فرآیندهای خسارت موجب شکایت‌های گسترده، نارضایتی عمومی و کاهش اعتماد شده و همین فقدان شفافیت در شبکه فروش باعث تخلفات حرفه‌ای و تضعیف رابطه بیمه‌گر و مشتری خواهد شد.

روز بیمه یادآور این است که صنعت بیمه، برخلاف بسیاری از صنایع دیگر، بدون شفافیت نمی‌تواند بقای بلندمدت داشته باشد. این روز زمانی برای مرور گزارش‌های توانگری مالی، کیفیت مدیریت ریسک شرکت‌ها، وضعیت ذخایر و میزان واقعی کفایت سرمایه است. شرکت‌های بیمه گر در چنین روزی، باید خود را در معرض نگاه عمومی قرار دهند و با انتشار داده‌های قابل اتکا، زمینه را برای سنجش عملکردشان فراهم کنند. شفافیت ابزار نظارت و سازوکار اصلاح رفتار و افزایش رقابت سالم نیز محسوب می‌شود.

روز بیمه فرصتی برای صنعت است تا اعلام کند که به استانداردهای حکمرانی مالی پایبند است. اگر این روز بتواند فرهنگ شفافیت را تقویت کند هم اعتماد همگانی افزایش می‌یابد و نیز مسیر توسعه بیمه نیز هموارتر می‌شود. شفافیت آغاز اصلاحات است و روز بیمه می‌تواند نقطه شروع این حرکت باشد.

روز بیمه فرصتی است برای اینکه این مفهوم به صورت عمومی و صریح یادآوری شود. با توجه به اینکه ذی‌نفعان بیمه شامل بیمه‌گذاران، بیمه‌شدگان، شبکه فروش، سهام‌داران و حتی نهادهای ناظر هستند، شفافیت به عنصر کلیدی پاسخ‌گویی تبدیل می‌شود. بیمه‌گر بدون شفافیت نمی‌تواند ادعای حرفه‌ای بودن داشته باشد و فقدان شفافیت در ذخایر فنی یا در صورت‌های مالی به‌تدریج تبدیل به بحران توانگری می‌شود. عدم شفافیت در قیمت‌گذاری علاوه بر رقابت ناسالم و دامپینگ پنهان میان شرکت‌ها، در فرآیندهای خسارت موجب شکایت‌های گسترده، نارضایتی عمومی و کاهش اعتماد شده و همین فقدان شفافیت در شبکه فروش باعث تخلفات حرفه‌ای و تضعیف رابطه بیمه‌گر و مشتری خواهد شد.

روز بیمه یادآور این است که صنعت بیمه، برخلاف بسیاری از صنایع دیگر، بدون شفافیت نمی‌تواند بقای بلندمدت داشته باشد. این روز زمانی برای مرور گزارش‌های توانگری مالی، کیفیت مدیریت ریسک شرکت‌ها، وضعیت ذخایر و میزان واقعی کفایت سرمایه است. شرکت‌های بیمه گر در چنین روزی، باید خود را در معرض نگاه عمومی قرار دهند و با انتشار داده‌های قابل اتکا، زمینه را برای سنجش عملکردشان فراهم کنند. شفافیت ابزار نظارت و سازوکار اصلاح رفتار و افزایش رقابت سالم نیز محسوب می‌شود.

روز بیمه فرصتی برای صنعت است تا اعلام کند که به استانداردهای حکمرانی مالی پایبند است. اگر این روز بتواند فرهنگ شفافیت را تقویت کند هم اعتماد همگانی افزایش می‌یابد و نیز مسیر توسعه بیمه نیز هموارتر می‌شود. شفافیت آغاز اصلاحات است و روز بیمه می‌تواند نقطه شروع این حرکت باشد

دکتر وحید نوبهار، عضو میز تخصصی درمان پژوهشکده بیمه

 

0 نظر:

نظر بدهید